סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו זמן תפילת נעילה?

הרב דב קדרון

יומא פח ע"א

  

בגמרא מובאת מחלוקת האם זמן תפילת נעילה הוא מבעוד יום או בלילה. ב"בירור הלכה" מובא שגם בירושלמי יש מחלוקת בעניין הזה, וכן יש מחלוקת בביאור השם: "נעילה". יש אומרים שהכוונה לנעילת שערי שמים, שהיא בלילה, ויש אומרים שהכוונה לנעילת שערי ההיכל בבית המקדש, שהיא ביום. ב"בירור הלכה" מובאות שלוש דעות עקרוניות בעניין זה:

א. הרבה פוסקים, על פי הירושלמי, סבורים שזמן תפילת נעילה הוא ביום, משום שהכהנים נושאים את כפיהם בתפילת נעילה, והרי נשיאת כפים היא עבודת כהונה שיכולה להיעשות רק ביום. על פי זה גם סוף התפילה צריך להיות ביום, כדי שברכת כהנים תיאמר מבעוד יום. כך כתב המהרי"ל על המהר"ם שלפעמים היה מדלג על "אבינו מלכנו" במנחה, כדי שיספיקו להתפלל נעילה בזמן.

ב. לעומת זאת פוסקים אחרים סבורים שזמן תפילת נעילה הוא בלילה, ואפילו התחלת התפילה יכולה להיות בלילה, כפי שנראה מדברי רב בגמרא, שמי שמתפלל תפילת נעילה פטור מתפילת ערבית במוצאי יום הכפורים.

ג. פוסקים אחרים סבורים שהתחלת תפילת נעילה צריכה להיות מבעוד יום, אך סוף התפילה יכול להיות אף בלילה, ואז מותר גם לברך את ברכת כהנים, כי הזמן הקובע לעניין ברכת כהנים הוא זמן תחילת התפילה.

המשנה ברורה מכריע שבלילה אין נשיאת כפים, אפילו אם התחילו את תפילת נעילה מבעוד יום.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר