סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

עד כמה גדול כוח המחשבה?

הרב דב קדרון

סוכה ד ע"א

  

בגמרא מדובר על סוכה שהיא גבוהה יותר מעשרים אמה, ואדם הניח תבן על קרקעה, כך שגובהה התמעט לפחות מעשרים אמה. אם אותו אדם מתכנן לקחת את התבן משם אז אין לזה השפעה על גובה הסוכה, אבל אם ביטל את התבן – הוא מתבטל, ואכן הסוכה הופכת לכשרה.

בכמה עניינים מצאנו שניתן לבטל דברים גשמיים ולהחשיבם כאילו אין בהם ממש, כמו ביטול חמץ וביטול עבודה זרה.
הוסיף על כך הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל (אור לנתיבתי, אות נ, מובא בלקט ביאורי אגדות) שעל אחת כמה וכמה ניתן לבטל ולהחשיב כאין, מחשבות או הרגשות. שהרי אם ניתן לבטל ולהחשיב כלא כלום דבר גשמי, בוודאי שניתן לבטל מחשבות שליליות ולהחשיבן כלא היו.

זהו היסוד של עניין התשובה, שכאשר האדם שחטא לאחר שרצה לחטוא, עוקר ומבטל את אותו רצון שהביאו לחטא, עקירת הרצון נחשבת כעקירת המעשה. כלומר כל עניינה של התשובה מבוסס על ביטול הרצון הרע.

הביטול של הרצון לחטוא מנתק את האדם מהקישור שהיה לו לחטא, ובכך הוא מתנקה לגמרי מכל הגורמים והמשפיעים שבגללם הגיע לחטוא, ונהפך לבריה חדשה, טהורה ונקיה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר