סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם צריך לשים מזוזה במעלית?

הרב דב קדרון

סוכה ח ע"ב

  

יוצרי כלי חרס היו עושים להם שתי סוכות, זו לפנים מזו, הפנימית שימשה למקום מגורים ובחיצונית היו עושים את מלאכתם ומוכרים את קדרותיהם. בגמרא נאמר משמו של רבי מאיר שאם בא היוצר לשבת בסוכה הפנימית לשם מצוות סוכה אינו יוצא בזה ידי חובה, כי זהו מקום המגורים שלו במשך ימות השנה ולא ניכר הדבר שהוא גר שם לשם סוכה, ומכיוון שזהו בית דירתו הסוכה הפנימית חייבת במזוזה במשך הזמן שהוא גר בה. לעומת זאת אם הוא עובר בסוכות לסוכה החיצונית הוא מקיים בזה את מצוות סוכה, כי ניכר הדבר שהוא גר שם לשם מצווה, וכן בשאר ימות השנה הסוכה החיצונית פטורה ממזוזה, כי אינה בית דירה.

על כך מקשה הגמרא: מדוע אין הסוכה החיצונית חייבת במזוזה כל ימות השנה, לכל הפחות כדין בית שער לסוכה הפנימית? התשובה (לפי רש"י) היא שאין בסוכות הללו קביעות, והסוכה הפנימית אינה מספיק חשובה כדי שיהיה לה בית שער. מכאן משמע שאם מדובר במבנה קבוע אז יש חיוב מזוזה בבית השער, ומכאן למד בעל שו"ת להורות נתן (ח"ג סימן עב) שצריך לשים מזוזה על פתח מעלית שיש בה ארבע אמות על ארבע אמות, כי דינה כבית שער. אמנם הוא כתב שלא לברך על קביעת המזוזה הזו, מחמת הספק, ויש מחמירים כדעה זו.

אולם פוסקים אחרים סבורים שמעלית פטורה לגמרי מן המזוזה, כי אין זה אפילו בית שער, אלא רק כמו קופסה שזזה מקומה לקומה, ואין המעלית עשויה לדירת קבע, ולכן הרבה נוהגים שלא לקבוע כלל מזוזה על פתח המעלית. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר