סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

תפקידם של מאורי הדור / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

סוכה מד ע"א


אתמר: רבי יוחנן ורבי יהושע בן לוי, חד אמר: ערבה יסוד נביאים, וחד אמר: ערבה מנהג נביאים.

זה באמת כל כך חשוב להדבק בצדיקים? האם הדבקות הזו בצדיקים, היא לא התפתחות של הדורות האחרונים, וזה לא היה פעם בדורות הקודמים?

תשובה ניצחת לשאלות אלו מביא רבי יששכר דב מבעלזא (מופיע באדמו"רי בעלזא, ח"ג עמ' קפז), מתוך דברי הגמרא שלנו, שמביאה מחלוקת האם ערבה היא יסוד נביאים או מנהג נביאים, ואומר שהמפרשים מסבירים שהשיטה כי ערבה מנהג נביאים, טוענת שבעצם הנביאים לא אמרו דבר בעניין זה לעם ישראל. הם פשוט החלו לנהוג כך בעצמם, והעם שראה אותם נוהגים בזה, התחיל לנהוג בזה אחריהם.

הדבר הזה יכול ללמד אותנו, כי יש עניין גדול להתבונן במעשיהם של הצדיקים וללמוד מהם, עד כדי כך שמנהגים חשובים בעם מיוסדים על דבר זה.

אבל הוא ממשיך ומסביר, שלא רק מנהגים, אלא גם הלכות גמורות נלמדו בעם מתוך התבוננות במעשי הצדיקים.

שכן, כאשר הקב"ה מצווה את משה ואהרן על קרבן הפסח, הוא פונה אליהם ואומר "דברו אל כל עדת בני ישראל", אבל משה מצדו פונה רק לזקני ישראל ואומר להם מה יש לעשות, ומדוע?

מסביר רבי יששכר דב, כי זוהי בדיוק אותה הנקודה.

משה רבינו רצה ללמד את העם דבר נוסף, מעבר להלכות קרבן הפסח עליו הם נצטוו, והוא – רצונכם לדעת כיצד עליכם לקיים את מצוות ה'? הסתכלו על הזקנים, על מאורי הדור וצדיקיו, וכך תדעו.

זו לא המצאה חדשה, להתבונן במעשי הצדיקים ולהדבק בהם. זהו חלק מיסוד התורה הקדושה שלנו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר