סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך פותחים פקק בשבת?

הרב דב קדרון

סוכה לג ע"ב

  

הדס שיש בו יותר ענבים מעלים – פסול. יש גם איסור למעט את הענבים ביום טוב, משום תיקון כלי. למרות זאת אם עבר אדם על האיסור, ההדס כשר. על כך מוסבר בגמרא שמדובר במי שלקט את הענבים הללו לצורך אכילה ולא התכוון לתיקון כלי, ולמרות שבדרך כלל כאשר התוצאה היא וודאית אז גם אם האדם לא התכוון לכך אסור ("פסיק רישיה"), כאן מדובר שהיה לאותו אדם הדס אחר, ומסבירים תוספות (כתובות ו,א ד"ה האי) שמכיוון שיש לו הדס אחר שיכול להשתמש בו וייתכן שכלל לא ישתמש בהדס הזה שמיעט את ענביו – אין כאן וודאות של תיקון כלי, וזה נשאר בגדר של "דבר שאינו מתכוון", שמותר.

על פי זה פסק הגרש"ז אויערבך זצ"ל (מובא בשמירת שבת כהלכתה, פ"ט הערה סו) שגם לפי מי שאוסר לפתוח בשבת לראשונה את מכסה הפח מבקבוק אשר עם פתיחתו הופך המכסה לכלי ראוי לשימוש, כפקק הברגה, כגון מכסה המצוי על גבי בקבוקי יין, מכל מקום מי שפותח את הפקק ומיד זורק אותו, כגון מי שיודע שישתמש בכל בקבוק היין, או מי שיש לו פקק אחר שיוכל להשתמש בו – מותר לפתוח את הפקק בשבת, כי בזה הוא לא מתכוון לעשיית כלי, בדיוק כמו שמי שממעט את הענבים מההדס אינו עושה כלי במצב בו יש לו הדס אחר שיוכל להשתמש בו.

אמנם יש אומרים שהגרש"ז אויערבך חזר בו (על פי מה שכתוב במאור השבת ח"ב סימן כה) אולם מאידך יש המתירים לפתוח פקקים כאלה בשבת (ציץ אליעזר חי"ד סימן מה, להורות נתן ח"ז סימן כא, ישועת משה ח"ג סימן כז).

תגובות

  1. א אלול תשפ"א 11:30 מעניין | עלי

    שהכינוי פקק ניתן לפקק על שם הקול הנשמע בשעה שחולצים אותו אבל פעולת הפקיקה היא דווקא כשתוקעים אותו ואז אין שום קול. ככה זה כשמישהו אינו חשוב כלל ואינו אלא 'פקק'. כשתוקעים אותו למקומו אף אחד לא שם לב, אבל לך תוציא אותו, מיד ישמיע קול מחאה...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר