סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לתקן עם הקרן / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

תענית כה ע"א


רבי חנינא בן דוסא הוו ליה הנך עיזי, אמרו ליה: קא מפסדן. אמר: אי קא מפסדן - ניכלינהו דובי, ואי לא - כל חדא וחדא תיתי לאורתא דובא בקרנייהו. לאורתא אייתי כל חדא וחדא דובא בקרנייהו.

יש מידות רעות שטבועות בכל אדם. האם יש משהו שניתן לעשות עם המידות הללו? הרי בכל פעם שמנסים להתגבר עליהן הן צצות מחדש. האם בכלל ניתן להתגבר על דברים שטבועים בנו כל כך עמוק בטבע?

תשובה לדבר מוצא האדמו"ר רבי פנחס מנחם מגור (פני מנחם חלק ב, פרשת משפטים עמ' קיט) בסיפור שמופיע בדברי הגמרא הללו.

משום שסיפור זה, על פניו נראה מעט תמוה. השכנים של רבי חנינא בן דוסא התלוננו שהעיזים שלו מזיקות להם, והוא בתגובה מבטיח הבטחה פלאית: שאם העיזים אכן לא הזיקו, הן יביאו דובים בקרניהן. אבל מדוע הוא לא ענה להם ממין העניין?

עונה על כך הפני מנחם, שרבי חנינא בן דוסא ענה להם בדיוק על השאלה שלהם.

הם טענו מצד אחד שהוא מזלזל בממון שלהם, משום שהעיזים שלו פוגעות ברכוש שלהם, והוא מאידך היה ידוע כמי שהקפיד באופן קיצוני להגן על ממונם של אחרים, כפי שעולה מסיפור הגמרא על הקפדתו היתירה במצוות השבת אבידה.

לכן, הוא פנה אליהם ואמר שאם הוא צודק, והעיזים שלו לא פגעו ברכוש של אחרים, הם יביאו דובים בקרניהן. משום ש"קרן", היא אחד מגורמי ההיזק, כפי שאנחנו לומדים מהגמרא במסכת בבקא קמא, ואילו העיזים של רבי חנינא השתמשו בקרן שלהם בכדי למנוע היזק, בכך שבאותן הקרניים הן דאגו לנטרל דובים מזיקים.

זו בעצם הייתה תשובתו של רבי חנינא לשכניו: אתם חושבים שאני וכל מה שמסביבי מתנהגים בצורה טבעית ומתבקשת, וטבען של עיזים שהן מזיקות. אבל אני אומר לכם שעשיתי עבודה עם עצמי, ואותם המשאבים שמשמשים במקומות אחרים כגורמי נזק, אצלי הם משמשים כגורמי תיקון.

משום שהטבע שלנו הוא משאב וכוח, שאם לא עובדים עליו הוא זולג באופן טבעי לכיוונים שליליים. אבל מאידך, אותו כוח בדיוק, יכול להפוך לכוח בונה ומועיל.

אנחנו רק צריכים לרצות ולעבוד עליו, והוא יהיה כזה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר