סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך משנים את המציאות? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

תענית כא ע"א


ואמאי קרו ליה נחום איש גם זו - דכל מילתא דהוה סלקא ליה אמר גם זו לטובה. זימנא חדא בעו לשדורי ישראל דורון לבי קיסר... אתא אליהו, אדמי ליה כחד מינייהו, אמר ליה: דלמא הא עפרא מעפרא דאברהם אבוהון הוא, דכי הוה שדי עפרא - הוו סייפיה, גילי - הוו גירי, דכתיב יתן כעפר חרבו כקש נדף קשתו. הויא חדא מדינתא דלא מצו למיכבשה, בדקו מיניה וכבשוה, עיילו לבי גנזיה, ומלוהו לסיפטיה אבנים טובות ומרגליות ושדרוהו ביקרא רבה.

ישנם דברים שליליים שקורים לכל אחד. האם יש משהו שאפשר לעשות בכדי לשנות את המציאות השלילית הזו ולהפוך אותה לחיובית?

תשובה לשאלה הרת גורל זו, עונה נכדו הגדול של מורנו הבעש"ט, רבי משה חיים אפרים מסודליקוב (דגל מחנה אפרים, וישלח ד"ה וישלח יעקב), שאומר שזה בעצם מה שאירע לנחום איש גמזו אצל הקיסר.

משום שאם נתבונן, הרי כל דבר שיש בעולם הוא משורש טוב, שהרי שורשו הוא אלוקות, וזה רק המופע שלו בעולם שגורם לנו לחוות אותו באופן שלילי, ולא חיובי, משום שטבע העולם הוא, שהוא מסתיר על הנוכחות האלוקית שיש בכל דבר.

כך שאם האדם מאמץ את כוח שכלו בכדי להתבונן בשורשו של כל דבר שישנו בעולם, ובכל מקרה שקורה איתו, מתוך כוונה לגלות את האלוקות שיש בכל דבר, הוא ימצא חסד וטוב שנגזר מעצם היותה של הנוכחות האלוקית חסד וטוב.

כך, שכאשר נחום איש גמזו עמד מול ערימת העפר ואמר גם זו לטובה, והעפר נהפך לעפרו של אברהם אבינו, זה היה סוג של תהליך הגיוני, משום שלמעשה כל עפר מכיל פוטנציאל להיות עפר פלאי, בשל הסיבה שהוא מכיל את הנוכחות האלוקית שאיננה כפופה לחוקי העולם ומגבלותיו, ויתירה מזו טבעה של נוכחות זו היא להרבות חסד ושפע בעולם, ולא לגרום נזק.

נחום איש גמזו היה מסוגל לגעת באותה נקודה בראשיתית שמציפה על פני השטח את הנוכחות האלוקית ומבטלת את ההסתר שגורם העולם בהנהגתו.

אבל בעצם, כל אחד מאתנו מסוגל לפעול ברמה כזו או אחרת את הדבר הזה, אם רק יתבונן כיצד מה שקורה סביבנו הוא אלוקות צרופה שרוצה בטובתנו.

עם צורת הסתכלות כזו אפשר להציף על פני השטח את כל הטוב הזה, ולגרום לו להפוך מטוב גנוז, לטוב גלוי.  

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר