סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הקשר בין ט"ו בשבט לט"ו באב

הרב דב קדרון

ראש השנה ב ע"א

  

באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי, בית הלל אומרים בחמשה עשר בו.

ר' לוי יצחק מברדיטשב (קדושת לוי, ליקוטים, מובא בלקט ביאורי אגדות) מבאר שיש קשר מסוים בין ט"ו בשבט לבין ט"ו באב.
מט"ו בשבט עד ראש חודש ניסן יש ארבעים וחמשה ימים, וכן מט"ו באב עד ראש השנה יש ארבעים וחמשה ימים. בגמרא לקמן (כז,א) מובאת מחלוקת התנאים, אם העולם נברא בניסן או בתשרי. לפי מי שסבור שהעולם נברא בתשרי, האדם נברא בכ"ה באלול, ולפי מי שסבור שהעולם נברא בניסן, האדם נברא בכ"ה באדר. נמצא שמט"ו בשבט או מט"ו באב יש ארבעים יום עד יום בריאת האדם, לפי שתי הדעות, כפי הזמן שאמרו חז"ל שלוקח לוולד להיווצר.

כלומר ביום ט"ו בשבט או ט"ו באב, התחילה יצירת האדם, ואותה יצירה נגמרה בכ"ה באדר או בכ"ה באלול, ואנו פוסקים כשתי הדעות הללו, כפי שמובא בתוספות (לקמן כז,א ד"ה כמאן, בשם ר"א הקליר) שבתשרי עלה במחשבה להיברא ולא נברא עד ניסן.

זו אחת הסיבות שבגללן אנו מציינים את שני הימים הללו, ט"ו בשבט וט"ו באב, ולא אומרים בהם תחנון, כי הם הימים שבהם התחילה יצירת האדם, במחשבה או במעשה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר