סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה נכלל במה ש"אמרה תורה"?

הרב דב קדרון

ראש השנה ה ע"א

  

אמרה תורה מנה ימים וקדש חדש, מנה ימים וקדש עצרת.

יש מחלוקת בין הראשונים לגבי הביטוי "אמרה תורה" שמופיע כבר במשנה ובדברי התנאים, האם הוא כולל רק מצוות דאורייתא, או אף מצוות דרבנן.

תוספות (ד"ה אמרה תורה) כותבים שהביטוי הזה מתייחס רק למצוות שמפורשות בתורה (שהצדוקים מודים בהן).
לעומת זאת הרמב"ן (בהשגתו לספר המצוות שורש א) כותב שכאשר אמרו חז"ל "אמרה תורה" או "נאמר למשה מסיני" יש בכלל זה גם מצוות דרבנן, וזאת משלשה טעמים:

א. גם למצוות דרבנן יש בדרך כלל אסמכתא בפסוקי התורה, לכן שייך לומר לגביהן שדבר זה נאמר בתורה או נאמר למשה מסיני.

ב. דרכם של חכמים ושל התורה היא להתייחס לרוב ולהתעלם מהמיעוט, ומכיוון שרוב המצוות נאמרו למשה מסיני, ייתכן שביטוי זה כולל גם מיעוט של מצוות שלא נאמרו בסיני אלא על ידי חכמי ישראל.

ג. גם המצוות שהתחדשו על ידי חכמים לאחר שניתנה התורה נכללו בהתחייבות של עם ישראל לקיים את התורה במעמד הר סיני, לכן שייך לומר גם עליהן "אמרה תורה" או "ניתנו למשה מסיני". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר