סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם רצון ה' שנלמד מדעים?

הרב דב קדרון

ראש השנה כא ע"ב

  

חמשים שערי בינה נבראו בעולם, וכולן ניתנו למשה חסר אחד, שנאמר ותחסרהו מעט מאלהים.

הרבה מפרשים סבורים שחמישים שערי הבינה הם דרגות רוחניות נעלות של הבנת התורה וסתריה, אולם הרמב"ן (בהקדמתו לפירושו לתורה) כותב ששערי הבינה הם ידיעת טבע העולם, כגון הבנת כח המחצבים וכח צמח האדמה והכוחות הנפשיים, ובכולם נאמר למשה רבינו בריאתם וכחותם ומהותם ומעשיהם, והכל נכתב בתורה, בפירוש או ברמז.

הוא מבאר שמה שאמרו חז"ל כי בבריאת העולם חמשים שערים של בינה, הרי זה כאילו נאמר שיהיה בבריאת המחצב שער בינה אחד בכחו ותולדותיו, ובבריאת צמח האדמה שער בינה אחד, ובבריאת האילנות שער אחד, ובבריאת החיות שער אחד, ובבריאת העופות שער אחד, וכן בבריאת השרצים ובבריאת הדגים, ולמעלה מזה ידיעת הכוחות של נפש האדם, וכן כוחות צבא השמים, כלומר: כל חכמת הבריאה כלולה בארבעים ותשעה שערי בינה, והשער החמישים שלא נמסר לשום נברא, הוא כנראה ידיעת הבורא יתברך.

המהרש"א כותב בעניין זה שהשערים הללו הם שערי שכל ובינה שחפץ בהם הקדוש ברוך הוא שישכיל בהן האדם, כמו שכתוב (ירמיהו ט, כג): "הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי ...כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי", מכאן שרצונו של הקב"ה שנכיר את חכמת הבריאה על כל מחלקותיה וגווניה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר