סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה הפירוש של: "עניתני"?

הרב דב קדרון

תענית יז ע"א

  

לפי גרסת סומכוס, אחת הברכות שהיו מוסיפים בתפילה בתענית ציבור היא ברכת: "ברוך משפיל הרמים". מה פשרה של ברכה זו?

רש"י מסביר שכוונת הברכה היא להודות לקב"ה על שהכניעם באמצעות עצירת הגשמים וגרם להם לחזור בתשובה.
בעניין זה מוסיף הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל (מובא בלקט ביאורי אגדות) שגם בהלל אנו אומרים "אודך כי עניתני ותהי לי לישועה", והכוונה היא להודות לה' גם על העינוי וגם על הישועה, וכך נאמר גם במדרש על הפסוק "אז ישיר משה" שמשה רבנו ע"ה אמר שירה לא רק על הגאולה אלא גם על השעבוד, כי רק בזכות השעבוד זכו לגאולה ולגדולה רוחנית.

אנו מודים להקב"ה על כל העינויים במצרים ועל כל השנים בגלות, ואני מודה להקב"ה על שהיה "לי לישועה". וזהו מה שאומר סומכוס בגמרא: כשנזכה והקב"ה יתן לנו גשמים, נודה לו לא רק על הגשמים, על הישועה, אלא גם על כל הצרות. בלי צרות עלולים להגיע לידי מצב של "וישמן ישורון ויבעט", לידי גאוה, ולכן יש צרות שהן משפילות אותנו, ועל כן מודים לה' גם על הצרות, ומשום כך מברכים ברוך משפיל הרמים.

(אמנם יש להעיר על דבריו, שמפרשי ספר תהלים מסבירים שהמילה "עניתני" היא מלשון "ענייה", כלומר שההודאה היא על שהקב"ה ענה לבקשתי. אולם יש לציין שגם בספר בית הלוי (פרשת בשלח) פירש ש"עניתני" הוא מלשון עינוי)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר