סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע "מבטלין תלמוד תורה"?

הרב דב קדרון

מגילה ג ע"א

  

מבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה.

הרבה מרבותינו האחרונים הקשו: מדוע שמיעת מקרא מגילה נחשבת לביטול תורה, והרי המגילה היא חלק מן התורה וממילא שמיעתה גם היא נחשבת לימוד תורה.

בגליון הש"ס של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל (המודפס בגמרא בהוצאת מכון הלכה ברורה) כתוב בעניין זה שני תירוצים:
א. מקרא מגילה נעשה למטרת קיום מצוות פרסום הנס ולא למטרת מצוות תלמוד תורה, ולכן זה נחשב לביטול תורה.

באופן דומה יש שכתבו (שו"ע או"ח מז,ח) שכאשר אדם קורא את שמע אינו מקיים בזה מצוות תלמוד תורה, כי כוונתו היא לקיום מצווה אחרת.

ב. לימוד תורה מתקיים כראוי כאשר אדם לומד במקום שלבו חפץ, וביטול ממדרגת הלימוד הראויה לו נחשב ביטול תורה, כמו שכתב הרמב"ם באגרת אל מר יוסף אבן ג'אבר ש"כל מי שמתעצל מן התוספת, ואפילו היה חכם גדול, הוא מבטל מצוות עשה של תלמוד תורה, שהיא כנגד הכל".

נראה שזו גם כוונת הרש"ש בתירוצו, שכותב לעיין בשולחן ערוך (יו"ד רמו,ד) שפוסק שאדם שכבר גדל בתורה "יקרא בעתים מזומנים תורה שבכתב ודברי תורה שבעל פה, כדי שלא ישכח דבר מדיני התורה, ויפנה כל ימיו לתלמוד בלבד לפי רוחב לבו וישוב דעתו". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר