|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
עצם כשעורה, בקליפתה או בלא קליפתה – שעורה
"... בעי רב אשי: עצם כשעורה, בקליפתה או בלא קליפתה, בלחה או ביבשה? רב אשי לא מבעיא ליה הא דרב פפא - גסה איתמר, כל כמה דגסה. רב פפא לא מבעיא ליה הא דרב אשי; לחה שבולת מיקרי, שלא בקליפתה אושלא מיקרי" (יומא, עט ע"א).פירוש: בעי [שאל] רב אשי: השיעור שאנחנו קובעים לענין דיני טומאת המת כשעורה, האם מדובר בנפח השעורה כשהיא בקליפתה או בלא קליפתה, וכן האם מדובר בשיעורה כשהיא לחה או ביבשה? ומעירים: רב אשי לא מבעיא ליה [נשאלה לו], לא נסתפקה לו הא [שאלה זו] של רב פפא. ומדוע "גסה" איתמר [נאמר], משמע: כל כמה שהיא יותר גסה, ולכן ודאי שהכוונה היא עם גרעינה. ולהיפך, רב פפא לא מבעיא ליה [נשאלה לו], לא נסתפקה לו שאלתו של רב אשי, כי שעורה לחה שבולת מיקרי [נקראת] ולא שעורה, ואילו שלא בקליפתה כבר איננה נקראת שעורה אלא אושלא מיקרי [נקראת]. אלא ודאי הכוונה לשעורה יבישה כשהיא עדיין בקליפתה (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
לריכוז המאמרים שנכתבו על השעורה וקישוריות הקש\י כאן.ראו במאמר "עצם כשעורה מטמא במגע ובמשא" (ברכות, מא ע"א). לקריאה הקש/י כאן.
מקורות עיקריים:
אנציקלופדיה הלכתית חקלאית מכון התורה והארץ (ערך "שעורה").
|