סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע מוסף שבת לא מכפר?

הרב דב קדרון

מגילה כג ע"א

  

תוספות (ד"ה כיוון) מקשים מדוע ביום טוב מוציאים שני ספרי תורה ובשני המפטיר קורא את פסוקי קרבן מוסף של יום טוב, ואילו בשבת לא קוראים את פסוקי קרבן מוסף של שבת. בתירוצם האחרון הם מסבירים שקוראים פסוקי קרבנות בספר תורה שני רק כאשר מדובר בקרבנות הבאים לכפרה, שאז הקריאה מועילה במקום הקרבת הקרבנות עצמם, אבל קרבן מוסף שבת אינו בא לכפרה, לכן אין קוראים את הפסוקים הללו. מדוע דווקא קרבנות יום טוב מכפרים?

הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל (בגליון הש"ס) ביאר זאת על פי דברי אביו (משפט כהן סימן קכד), שאצל כל אומות העולם יש שותפות בין אנשי האומה המאגדת אותם יחד, אבל אצל עם ישראל יש מושג של ציבור, שהוא שונה מסתם שותפות, כי יש בציבור של כלל ישראל קדושה מיוחדת, וזוהי מציאות כללית שאינה רק אגודה של שותפים אלא עניין בפני עצמו.

מחילת העוונות שנאמרה בקרבנות הרגלים נובעת מתוך הקדושה המיוחדת הזו של כלל ישראל, וקדושה זו באה לידי ביטוי דווקא בקדושת יום טוב, אשר נקבעת על ידי כלל ישראל שמקדשים את החודש וקובעים באיזה יום תחול הקדושה, אבל קדושת השבת היא קדושה שנקבעה על ידי הקב"ה בששת ימי בראשית.

על פי זה מובן שקרבנות מוסף של יום טוב הקשורים לקדושה המיוחדת של כלל ישראל, מכפרים, ואילו קרבן מוסף של שבת, שקדושתו שונה, אינו מכפר. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר