סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


אביטול סַפָּרָא

מועד קטן יח ע"א

 
"אמר אביטול ספרא משמיה דרב: שפה מזוית לזוית. אמר רבי אמי: ובשפה המעכבת. אמר רב נחמן בר יצחק: לדידי כשפה המעכבת דמי לי.
ואמר אביטול ספרא משמיה דרב: פרעה שהיה בימי משה הוא אמה וזקנו אמה, ופרמשתקו אמה וזרת, לקיים מה שנאמר ושפל אנשים יקים עליה.
ואמר אביטול ספרא משמיה דרב: פרעה שהיה בימי משה אמגושי היה, שנאמר הנה יצא המימה וגו'
".

נראה שצריך לגרוס סַפָּרָא בפ"א דגושה כלומר הַסַּפָּר, כמו במסכת שבת פרק א משנה ב: לֹא יֵשֵׁב אָדָם לִפְנֵי הַסַּפָּר סָמוּךְ לַמִּנְחָה עַד שֶׁיִּתְפַּלֵּל. שהרי הדברים היחידים שמסר אותו תלמיד הם בענייני תספורת: ששיעור השפם רק עד לזוית הפה, ושאורך זקנו של פרעה היה אמה. ומתוך דברים שמע על פרעה שמע גם שפרעה היה אמגושי.

ועוד אפשר שגם ענין אמגושי קשור לענין, כי את כשפיו היה עושה בשערות זקנו, כאמור במסכת פסחים דף קי ע"א: "האי מאן דפגע בהו בנשים כשפניות - נימא הכי: חרי חמימי בדיקולא בזייא לפומייכו נשי דחרשייא, קרח קרחייכי". ופירש רש"י: "קרח קרחייכי - יהי רצון שימרטו אותן שערות שלכם שאתן מכשפות בהן".
ואמנם לנוסחות המדוייקות אביטול ספרא אמר משמיה דרב, ורב מפרש במסכת שבת דף עה ע"א מגוש – גדופי כלומר מגדף, שלא כשמואל שפירש מגוש – חרשי כלומר מכשף. אך אפשר שמגוש לחוד ואמגושי לחוד. וגם רש"י במסכת סנהדרין דף צח ע"א לפני שהביא את המחלוקת בשבת לענין מגוש, פירש אמגושי בסתמא: "אמגושי - פרסיים מכשפין שמצערין ישראל, במסכת שבת (עה, א) פלוגתא איכא למאן דאמר אמגושי חרשי, ואיכא למאן דאמר גדופי עובדי כוכבים".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר