סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


גילוי אליהו

מועד קטן כו ע"א

 
"אמר ליה ריש לקיש לרבי יוחנן: אליהו חי הוא! - אמר ליה: כיון דכתיב ולא ראהו עוד - לגבי דידיה כמת דמי".

בפסוק לא כתוב שאליהו מת, אלא וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְּעָרָה הַשָּׁמָיִם, אך מנין קבע ריש לקיש שאליהו חי?
כך משמעות הפסוק במלאכי: (ג, כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא.
רבי יוחנן יכל לענות שלדעת הברייתא אין כוונת הפסוק לאליהו עצמו, אלא לנביא אַחֵר מוכיח כמותו, כך כתב הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק יב הלכה ב) "קודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לְיַשֵּׁר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו'". אך רבי יוחנן קיבל את קביעתו של ריש לקיש שאליהו לא מת, כפי שסיים שם הרמב"ם: "ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו". וענה רבי יוחנן שמכל מקום היות שכתוב וְלֹא רָאָהוּ עוֹד – לגבי אלישע נחשב הדבר כאילו מת רבו.

נשאלת השאלה, למה אכן לֹא רָאָהוּ עוֹד אלישע? והרי אלישע היה נביא, ומעלת נביא גבוהה בהרבה ממעלת אותם הזוכים רק לגילוי אליהו, ומדוע לא התגלה לו אליהו כפי שהתגלה לרבים וטובים?
אמנם לפעמים אליהו הנביא אינו מתגלה גם לראויים, כך מסופר במסכת סנהדרין (דף קיג ע"א-ע"ב), שבדרשתו בציפורי אמר רבי יוסי: "אבא אליהו קפדן", אבא הוא תואר כבוד. אליהו היה רגיל להתגלות לרבי יוסי, כפי שסיפר רבי יוסי בעצמו במסכת ברכות (דף ג ע"א) "פעם אחת הייתי מהלך בדרך ונכנסתי לחורבה אחת מחורבות ירושלים להתפלל. בא אליהו זכור לטוב ושמר לי על הפתח, וכל ההמשך". אך כיון שדרש רבי יוסי כך, לא התגלה אליו אליהו שלשה ימים. כאשר לבסוף התגלה לו, שאל אותו רבי יוסי: מדוע לא בא כבודו? ענה לו: אתה כינית אותי קפדן?! ענה לו, הנה לפנינו דוגמה שכבודו אכן מקפיד!
אך למה לאלישע לא התגלה אליהו?

אומרת הגמרא במסכת מכות (דף יא ע"א) שצריכים כהנים גדולים, חכמי הדור וישראל, לבקש רחמים על בני דורם. ומביאה דוגמה, אדם אחד אכל אותו אריה בריחוק רב, שלשה פרסאות מרבי יהושע בן לוי, וכיון שרבי יהושע בן לוי לא חש בכך ולא ביקש רחמים שלא יקרה כדבר הזה, לא דיבר איתו אליהו הנביא במשך שלשה ימים.
מעתה מובן. הרי על אלישע נאמר: (מלכים ב ב, כג - כד) וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן הָעִיר וַיִּתְקַלְּסוּ בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ. וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם ה', וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים.
אם אין אליהו מתגלה למי שאינו מתפלל על אדם שלא יטרפֵהו אריה, בודאי שלא יתגלה למי שעקב קללתו טרפו דובים ארבעים ושנים נערים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר