איך פועלת החליצה?
הרב דב קדרון
יבמות כז ע"א
בחידושי הרשב"א מובאת מחלוקת מתוך התלמוד הירושלמי בקשר להגדרת פעולתה של החליצה:
לפי דעה אחת החליצה היא פעולה הכוללת שני שלבים: א. קניין, כאילו שהיבם קונה את היבמה תחילה, כעין קדושין ב. ולאחר מכן פוטר אותה ומתיר לה להינשא לכל אדם. ואילו לפי הדעה השנייה החליצה אינה קניין אלא רק פטור, שפוטר אותה היבם מהזיקה אליו ומתיר לה להינשא לאיש זר. בקשר למחלוקת זו הקשו בירושלמי על דברי האומר שהחליצה היא קניין, ממה ששנינו: כהן-גדול חולץ ליבמתו, ואם חליצה יוצרת פעולת קניין הרי אסור לו לכהן גדול לקחת אלמנה, וצריך להיות אסור לו לעשות חליצה.
ייתכן שהמחלוקת הזו קשורה למחלוקת (שהזכרנו בעבר) מהי הסיבה שאסור ליבמה להינשא לאיש זר. לדעה הראשונה קידושי בעלה שנפטר הם הגורם שממשיך לאסור אותה גם אחרי מותו, וכדי לאפשר ליבם לפטור אותה עליו קודם כל לקנותה, שהרי אין באפשרותו של האח החי לבטל את קידושי האח המת, לכן אמרו שהחליצה היא קניין שמאפשר לו לקנותה ואז לפוטרה.
לעומת זאת לפי הדעה השנייה, הגורם האוסר על היבמה להינשא לאיש זר הוא האח החי, שקבעה התורה שיש לו זיקת ייבום, לכן אין לו צורך לקנותה כדי לפוטרה, ודי לו במעשה שפוטר אותה ממנו, ולכן אמרו שהחליצה אינה קניין אלא רק פטור.