סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם נשים חייבות להיטהר ברגל?

הרב דב קדרון

יבמות כט ע"ב

  

רש"י ותוספות כותבים שאסור לאשה להיטמא בשלושת הרגלים, כי מה שאמרו חז"ל (ר"ה טז,ב) שכל יהודי חייב להיות טהור ברגל חל גם על נשים.

אולם רבנו חננאל (בר"ה שם) מבאר שהסיבה שבגללה חייב כל יהודי לטהר עצמו ברגל היא בגלל החיוב לבוא לבית המקדש להיראות לפני ה', ומכך מבין בעל שו"ת להורות נתן (ח"י סימן צה) שלדעתו נשים אינן מוזהרות להיטהר ברגל, שהרי אינן חייבות במצוות ראיה, כמו שכתוב (שמות כג, יז): "יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ".

לעומת זאת הרמב"ם (הלכות טומאת אוכלין טז,י) כותב שכל ישראל מוזהרין להיות טהורין בכל רגל, מפני שהם נכונים ליכנס במקדש ולאכול קדשים, כלומר שהחיוב להיטהר אינו נובע רק מהצורך להיכנס למקדש אלא גם משום אכילת בשר הקרבנות, ואם כן לפי שיטת תוספות (קידושין לד,ב ד"ה אשה) שגם נשים חייבות לאכול בשר קרבן שלמים בזמן בית המקדש, כי אין שמחה אלא בבשר, נמצא שגם הן חייבות להיטהר ברגל כדי לקיים את מצוות שמחה באכילת קרבן שלמים.

גם לדעת הרמב"ם אשה חייבת במצוות אכילת קרבן שלמים ברגל, ונמצא שלשיטת הרמב"ם, רש"י ותוספת נשים חייבות להיטהר ברגל, כדי לשמוח באכילת בשר שלמים, ואילו לשיטת רבנו חננאל החיוב להיטהר חל רק על גברים שמחוייבים להיראות בעזרה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר