סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מידות רעות מהוות הוכחה?

הרב דב קדרון

יבמות לז ע"א

  

אם יבמה התייבמה בתוך פחות משלושה חדשים לאחר מות בעלה ונולד ילד, יש ספק אם הוא בנו של האח שמת או בנו של האח השני. אם לאחר מכן נולד עוד ילד הוא ספק ממזר.

בספר דברי חלומות (אות כא) כותב רבי צדוק הכהן שבחלומו היה לו ספק לגבי הילד השני – האם ניתן להכריע את הספק על סמך מידותיו, שהרי אמרו חז"ל (מסכת כלה פ"ב) שממזר הוא עז פנים, ולפי זה אם רואים שלבן הראשון יש מידות טובות והשני הוא עז פנים – זהו סימן שהוא ממזר.

אמנם מצד הסברה, הוא כותב, אין להוכיח דבר כזה רק על סמך העובדה שהוא עז פנים, כי יש הרבה עזי פנים שאינם ממזרים, ובמיוחד בתקופתנו לפני בוא המשיח החוצפה גדלה בעולם, ויש עוד סוגים של רשעים שהם עזי פנים.

כך היא גם מסקנתו של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה אה"ע ח"ד סימן יד) שמכיוון שלהלכה נפסק שסימנים הם לא דאורייתא – אי אפשר לסמוך על סימנים כאלו בעניינים של איסור דאורייתא. אבל בעניינים שאינם איסור דאורייתא ואף לא איסור דרבנן, אלא מעלה, ניתן לסמוך על הסימן של מידות טובות של אדם ולהשתדך ולהתחתן איתו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר