סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מצווה להחזיר גרושתו?

הרב דב קדרון

יבמות מד ע"א

  

במשנה מדובר על אדם שגירש את אשתו ולאחר שנישאה לאדם אחר היא נאסרת על בעלה הראשון, כמו שנאמר (דברים כד, ד): "לֹא יוּכַל בַּעְלָהּ הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר שִׁלְּחָהּ לָשׁוּב לְקַחְתָּהּ", אבל כל זמן שלא נישאה לאדם אחר מותר לבעלה הראשון לשאת אותה מחדש. הפוסקים נחלקו בשאלה האם יש גם מצווה בדבר.

בתלמוד הירושלמי (כתובות יא,ג) ובמדרש (ב"ר יז,ג) מסופר שרבי יוסי הגלילי גירש את אשתו, ולאחר שנודע לו שהיא סובלת מרעב ועוני נתן לה ולבעלה מדור ומזונות משום שנאמר (ישעיהו נח, ז): "וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם", ופסוק זה מתייחס גם למי שהייתה אשתו בעבר.

מכאן למדו חלק מהפוסקים שיש מצווה בהחזרת גרושה, וכן סובר התשב"ץ (ח"ג סימן ט).

לעומת זאת הרדב"ז (שו"ת מכתב יד (חלק ח) סימן קנג) כותב: "מחזיר גרושתו איני רואה בה שום מצוה", כי אם כוונתו לקיים את מצוות פרו ורבו אינו חייב לשאת דווקא את גרושתו, שהרי יש נשים רבות אחרות, ועל פי זה פסק שאדם שגירש את אשתו ואסר על עצמו בנדר על דעת רבים ליהנות ממנה ואחר כך התחרט ומבקש שיתירו לו את נדרו, שאין אפשרות להתיר לו את נדרו, כי נדר כזה מתירים רק לדבר מצווה, ומכיוון שאין מצווה בהחזרת גרושתו אין אפשרות להתיר לו את נדרו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר