סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזו נבואה לטובה לא תתקיים?

הרב דב קדרון

יבמות נ ע"א

  

תוספות (ד"ה תדע) כותבים שייתכן שנגזרה על אדם גזירה טובה, אבל הוא בחטאו יגרום לכך שימות בטרם עת והגזרה הטובה לא תתקיים. כך גם נאמר במסכת ברכות (ד,א) שחטא יכול לגרום לכך שהבטחה טובה לא תתקיים.

דברים אלו נראים לכאורה כסותרים את הכלל הידוע שכל נבואה לטובה אינה יכולה להשתנות, וכך ניתן לבדוק אם נביא מסוים הוא נביא אמת או נביא שקר, כי נבואה לרעה יכולה להשתנות אם חזרו בתשובה ושינו את דרכם לטובה, אבל נבואה לטובה תמיד תתקיים גם אם אנשים הרעו את דרכם ומעשיהם.

הרמב"ם (בהקדמתו לפירוש המשנה) מיישב זאת וכותב שיש הבדל בין נבואה שהתפרסמה לבין נבואה שנאמרה לנביא עצמו בלבד. כאשר הנבואה נאמרה רק לנביא עצמו לטובה, עדיין החטא יכול לגרום לכך שהיא תתבטל, אבל אם הנבואה כבר נאמרה על ידי הנביא לציבור והתפרסמה אז לעולם אינה יכולה להתבטל.

כך מסביר המשך חכמה את הדברים שאמר שמואל הנביא לשאול המלך (שמואל א טו, כח): "קָרַע ה' אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ", שאחת הסיבות שנבואה זו בהכרח תתקיים היא משום שזוהי נבואה לטובה על מלכותו של דוד, שכבר התפרסמה, ומכיוון שנבואה לטובה בהכרח מתקיימת – אין דרך חזרה ממנה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר