סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שיטתם הכללית של בית שמאי ובית הלל

הרב דב קדרון

יבמות נא ע"ב

  

אחת המחלוקות בין בית שמאי לבית הלל היא באופן שבו מתבצעת מצוות ייבום מן התורה. לדעת בית הלל היבם צריך בפועל להתחתן עם היבמה כדי להקים לאחיו שם בישראל, ואילו לדעת בית שמאי מספיק שהיבם יקדש אותה ("מאמר"), כדי לקנותה מן התורה.

הרה"ג שלמה יוסף זווין זצ"ל (בספר לאור ההלכה, עמוד שב) כתב שבלי ספק לכל אחד מה"בתים", בית שמאי ובית הלל, היו שיטות כלליות ועקרוניות בנוגע לגישתם לפסיקת ההלכה, וגם בספרות הקבלה והחסידות מקובל ששורשם של בית שמאי הוא מבחינת הגבורה ואילו בית הלל מבחינת החסד.

הוא מוכיח בדבריו שבהרבה מחלוקות ביניהם בית הלל מחשיבים בעיקר את המעשה והפעולה ואילו בית שמאי מתחשבים בדברים פוטנציאליים, כלומר בית שמאי מביטים על הדבר כפי שהוא "בכח", ובית הלל משקיפים עליו מבחינת יציאתו לפועל.

גם המחלוקת הנ"ל בעניין ייבום מתאימה להסבר זה, שכן לפי בית הלל יש צורך לעשות מעשה בפועל כדי להקים לאחיו שם בישראל, ואילו לפי בית שמאי די בקידושין, שהם "בכוח", כדי לקיים את המצווה. 

תגובות

  1. כו ניסן תשפ"ב 18:20 וראה גם באוצר לקוטי שיחות לשיטתיהו | אורי גמסון

    על שיטתם הללית של בית שמאי ובית הלל, בכח מול בפועל

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר