סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע קהל גרים אינו קהל?

הרב דב קדרון

יבמות נז ע"א

  

לגבי הגדרת האיסור להתחתן עם ממזר נאמר (דברים כג, ג): "לֹא יָבֹא מַמְזֵר בִּקְהַל ה'", כלומר שרק למי שמוגדר כ"קהל ה'" נאסר להתחתן עם ממזרים, ובגמרא מובאת המחלוקת האם הגרים נחשבים לחלק מ"קהל ה'".

רבי שלום נתן רענן זצ"ל (מובא בלקט ביאורי אגדות) ביאר שהגיור כולל שני מרכיבים עיקריים: א. השתייכות לעם ישראל. ב. התחייבות לקיום התורה והמצוות, ויש לדון מה מבין השניים גורר את השני, האם כאשר הגר משייך את עצמו לעם ישראל זה מה שמחייב אותו בקיום המצוות, או שמא קבלת עול המצוות על עצמו היא זו שמשייכת אותו לעם ישראל.

המחלוקת האם הגרים נחשבים חלק מ"קהל ה'" תלויה בשאלה מה גורם למה, כי אם הגיור מתחיל מהשתייכות לעם ישראל ושיוך זה הוא שמחייב את הגר בקיום המצוות, אזי מכיוון שנהיה חלק מהעם, הוא ממילא חלק מ"קהל ה'" בדיוק כמו כל יהודי אחר, אולם אם קבלת עול המצוות הוא החלק הדומיננטי של הגיור, והוא זה שגורר אחריו את השיוך לעם, אזי הגר אינו חלק מ"קהל ה'", אלא הוא אדם שנגרר להיות חלק מהקהל בעקבות קבלתו על עצמו את עול המצוות.

להלכה נפסק ש"קהל גרים לא איקרי קהל", ולכן מותר לגר להתחתן עם ממזרת, וההיתר הזה תקף גם לגבי מי שנולד כיהודי, משני הורים גרים, שגם לו מותר להתחתן עם ממזרת. לגבי מי שנולד מאב גר שנשא יהודיה מלידה יש מחלוקת בין הראשונים האם דינו כגר או דינו כיהודי מלידה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר