סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ייבום של אשה קטלנית / יבמות פד ע"א

הרב ירון בן צבי

דף יום-יומי, תורת הר עציון

 

במשנה שבסוגייתנו מובאות דוגמאות ביחס למספר קבוצות של נשים; אחת הקבוצות היא של נשים אשר מותרות ליבמים שלהן אך אסורות לבעליהן:

"ואלו מותרות ליבמיהן ואסורות לבעליהן כהן גדול שקידש את האלמנה ויש לו אח כהן הדיוט, כשר שנשא חללה ויש לו אח חלל, ישראל שנשא ממזרת ויש לו אח ממזר, ממזר שנשא בת ישראל ויש לו אח ישראל - מותרות ליבמיהן ואסורות לבעליהן".

למעשה, המצב המתואר הוא של אישה שכבר הייתה אלמנה כאשר נשאה לאח המת וכעת, לאחר שכבר מתו שני אנשים שהיו נשואים לה, היא עומדת להתייבם – להיות אשה לאיש שלישי*. לעיל למדנו שלדעת רבי אשה שהתאלמנה פעמיים אסור לה להתחתן עם אדם שלישי משום שהיא מוגדרת כאשה 'קטלנית' – אם נקבל את דבריו של הרב צבי אשכנזי (חכם צבי סימן א) שסובר כי גם בייבום שייך דין זה של אשה קטלנית, כיצד יתכן שמותרת אותה אשה במשנתנו להתחתן בשלישית?

יתכן לחלק בין האמור בסוגייתנו לשאר מקרים; בסוגייתנו ניתן לומר שמה שגרם לאותו אדם למוות הייתה העבירה שלו ולכן לא תולים את המיתה שלו בה, אך זה נכון רק למי שסובר ' מזל גורם' – שמי שסובר 'מעין גורם', מדובר בסיבה טבעית של המוות.

יחד עם זאת, נראה לומר שהמדובר בסוגייתנו מתאים גם למי שסובר 'מעין גורם' משום שלא מדובר במי שנישאה כבר אלא רק במי שקידש אשה – שאם לא כן הייתה אותה יבמה אסורה לכהן הדיוט משום שהיא חללה (מעצם בעילת בעלה הכהן הגדול) וממילא אין חשש של 'מעין גורם' במקרה זה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר