סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"לפיכך הקדים הקב"ה וקראו עבדו"
בטעם שהקדים הקב"ה לקרוא לנבוכדנצר עבדו


קירבה מיוחדת היתה בין כ"ק מרן אדמו"ר הבית ישראל מגור לבין הרה"ק רבי מרדכי חיים סלונים באחד הביקורים שערך ה"בית ישראל" אצל רבי מוט'ל במעונו שבשכונת בית ישראל בירושלים המתיק עימו סוד מגדולתו של הרה"ק רבי יצחק מראדוויל בנו של הרה"ק רבי מיכל מזלוטשוב. ובתוך הדברים הזכיר את שמובא בשם רבי יצחק (בספר "הרי בשמים" לחתנו הרה"ק רבי ישעיהו מושקאט מפראגה) שפעם התקשה בהבנת הכתוב בפרשת התוכחה (דברים כח, סח) "והתמכרתם שם לאויביך לעבדים ולשפחות ואין קונה" – הכיצד ניתן להתמכר באין קונה? וגעה בבכיה עד שנרדם. בחלומו נגלה אליו אביו המגיד מזלוטשוב, והסביר לו שהכוונה כעין שאמרו בסוגייתנו שאמר הקב"ה לירמיהו 'נבוכדנצר עבדי הוא', וכיון שכל מה שקנה עבד קנה רבו, הרי גם כשהשתעבד אותו רשע בישראל עדיין לא יצאו מרשותו של הקב"ה.

זהו אף הפירוש – ביאר המגיד מזלוטשוב לבנו – בפסוק והתמכרתם ואין קונה, שכן כיון שאויביך עצמם עדיין עבדים ושפחות הם לקב"ה, הרי ממילא 'ואין קונה – אין להם בכם קנין שלם ותוסיפו להישאר ברשותי.

סיים הבית ישראל והפטיר בלשון קודשו, "די יונגען מיינען אז זיי אונז שוין אפ'געקויפט, אבער ואין קונה" ( - פורקי העול סבורים שכבר קנו אותנו וכאילו אנחנו בשליטתם, אך האמת שאיננו קנויים להם כלל). ["פאר ישראל" חלק א, תקיח]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר