סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי חייב לעשות טובה בחינם?

הרב דב קדרון

יבמות קיא ע"ב

  

המשנה עוסקת במצב שבו לפי דברי היבמה היא צריכה חליצה כדי שיהיה מותר לה להתחתן, ולפי דברי היבם אין צורך בחליצה. ההלכה היא ש"מבקשים ממנו שיחלוץ לה", אבל אין אפשרות לכפות זאת עליו.

תוספות מקשים: מדוע לא מכריחים אותו לחלוץ? והרי זוהי מידת סדום למנוע טובה מאדם אחר לשווא? ועונים על כך שהוא מתבייש בבית דין במעמד החליצה, ומכיוון שהדבר כרוך בפגיעה בו אין אפשרות לכפות עליו לעשות כזו טובה. מכאן משמע שאילו לא הייתה נגרמת כל פגיעה בו, אז היו מחייבים אותו לעשות את פעולת החליצה, כי מכיוון שהאישה צריכה זאת כדי להתיר לה להינשא, מוטלת עליו החובה לעשות לה את הטובה הזו שלא גורמת לו כל נזק.

מכאן הוכיח בעל ספר ישרש יעקב לגבי מצב שבו לאחר פטירתו של אדם נשארו בן ובת, ועל פי דיני התורה הבן יורש ולא הבת, אולם כדי לממש את הירושה לפי החוק האזרחי יש צורך בחתימה של הבת – שהיא חייבת להסכים לעשות זאת בחינם, ולא יכולה לדרוש תשלום עבור חתימתה. כשם שכותבים תוספות שמחייבים אדם לעשות כל פעולה שלא גורמת לו נזק לטובתו של חברו, וגם לה לא ייגרם לה כל נזק אם לא תקבל דבר שממילא לא מגיע לה על פי ההלכה.

אולם אחרונים אחרים חולקים על כך, ומביאים ראיות ממקומות אחרים שהיא לא חייבת לחתום בחינם, ויכולה לדרוש תשלום הגון עבור חתימתה (מחלוקת בעניין זה מובאת בספר פני משה לר"מ בנבנישתי ח"ב סימן טו).

תגובות

  1. כז סיון תשפ"ב 09:32 מניעת אכזריות | עלי

    תמהני האם לא ראוי לכפות על היבם לחלוץ שכן אם לא יחלוץ לא תוכל להינשא, וכי יש לך אכזריות גדולה מזו, וכי בגלל פגיעה בשמו כביכול רק בביה"ד ינהג באכזריות כזו ? להיפך, ראוי לנהוג בו מעט אכזריות, לשבר יד רשעי עולם, ולכפותו לחלוץ, ועוד, לכאורה, הרי ברור שלשאתה אינו רוצה, אם כן ייחלץ בחליצה מזיקתה וממילא אין זה פוגע בו אלא מחלץ אותו מחיוב שאינו רוצה בו ?!

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר