סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם נס פורים היה טבעי או פלאי?

הרב דב קדרון

יבמות קטו ע"א

  

אם אשה באה ואומרת שגוים התנפלו עליה ועל בעלה, ובעלה מת והיא ניצלה – היא נאמנת.

הרמב"ם מסביר שהסיבה לכך היא שאין דרך הגוים במלחמה להרוג נשים, אולם יש מסבירים שכוח ההשפעה של האשה חזק מכוחו של האיש, וכך כותב ר' יהונתן אייבשיץ (יערות דבש, מובא בלקט ביאורי אגדות): "הלא כבר אמרו אין חזק בכל הארץ כאשה, ובתואר אשה הרבה נשתנה ראש החכמים שלמה".

על פי זה הוא מבאר שניתן לומר שנס פורים היה נס טבעי, כי אסתר, אשתו של המלך אשר אהבה הייתה יהודית, והיא התחננה אליו לומר, כאשר יקרה חס ושלום רעה ליהודים, תמות מצער וכאב, כי נפשה קשורה בנפשם, ואין זה פלא שאשה מצליחה להשפיע על בעלה. הוא הוסיף על כך שאפילו אריסטו, שהתבודד ביערות וגם בסלעים, וכסותו עור, להיותו ממאס בתענוגי מלכים וכדומה, העידו עליו שגרם מיתתו היה שנלכד בתואר אשת רעהו, וא"כ מה זה פלא בחיק אחשוורוש ערל וטמא.

אמנם מצד שני ניתן לומר שנס פורים הוא נס נפלא מכל הנסים, על פי מה שכתוב בזוהר [ח"א וישב קפה א] שזהו דבר שכיח שיהיה נס מהשם לבל יזיקו הנחשים, אבל לבטל את הבחירה החופשית של בן אדם להפוך מרע לטוב זה לא שכיח, ומכיוון שאשוורוש עצמו היה שונא ישראל, וביטל הקדוש ברוך הוא בחירתו, זהו נס נפלא יותר מכל הנסים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר