סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי בוחר את מסדר הקידושין?

הרב דב קדרון

כתובות ז ע"ב

  

בזמן הקידושין מברכים את ברכת האירוסין, ומבואר ב"הלכה ברורה" שיש מחלוקת האם מברכים אותה לפני מעשה הקידושין או לאחריו, ומסבירים האחרונים שהמחלוקת היא בעצם האם ברכה זו מוגדרת כברכת המצוות, שיש לברך אותה לפני עשיית המצווה, או כברכת השבח, שמברכים אותה לאחר מכן, ומחלוקת זו תלויה בשאלה האם הקידושין הם מעשה מצווה, ובזה נחלקו הראשונים.

רבי עקיבא איגר כותב בשם תשובת מקור ברוך (סימן כח) שאם האיש המקדש ממקום שבו נוהגים לברך את הברכה לפני הקידושין והאשה ממקום שבו נוהגים לברך לאחר מכן, או להיפך – הולכים אחר מנהגו של האיש, כי הוא זה שעושה את המצווה, וכן מסבירים כמה אחרונים שלדעת הרמב"ם חייב האיש עצמו לברך את הברכה.

על פי זה פסק בשו"ת בצל החכמה (חלק ב סימן עב) בקשר לשאלה שנשאל איזה צד זכאי לכבד בסידור קידושין את הרב הישר בעיניו, כי אצל אותו זוג הורי הכלה היו שייכים לבית כנסת אחד, ורצו שהרב שלהם יהיה המסדר קידושין לבתם, ואילו הורי החתן שגרו באותה העיר והיו שייכים לבית כנסת של רב אחר רצו שאותו הרב יסדר קידושין לזוג הצעיר. על פי דברי הפוסקים הנ"ל הוא הכריע שזכות בחירת מסדר הקידושין שייכת לצד החתן, שהוא זה שעליו מוטלת המצווה ואמירת הברכה, והרב שמסדר את הקידושין פועל בזה כשלוחו של החתן.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר