סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי גם לקה וגם שילם?

הרב דב קדרון

כתובות לב ע"א

  

אין לוקה ומשלם.

אדם לא מקבל שני עונשים על עבירה אחת, לכן לא יוכל לקבל גם עונש מלקות וגם לשלם ממון עבור אותה עבירה.

על פי זה מסביר הרב דוד וילנצ'יק (בפירושו להגדה, תהלה לדוד, מובא בלקט ביאורי אגדות) את הנוסח של "דיינו" בהגדה של פסח, שרבים תמהו עליו, ולפי פירושו השבחים הללו לקב"ה הם על שעשה עימנו לפנים משורת הדין, ולא רק מה שהדין מחייב.

מכיוון שהדין הוא שאין אדם לוקה ומשלם, והקב"ה שתבע מפרעה: "שלח את עמי ויעבדוני" היה כמו בעל חוב שתובע את חובו, לאחר שיצאו הרי החוב שולם, ומצד הדין לא היה צריך לתת עוד מלקות לפרעה, ועם כל זה הטיב עמנו הקב"ה ועשה בהם שפטים, ולכן אנו אומרים: אילו הוציאנו ממצרים ולא עשה בהם שפטים – דיינו, כי אז היה הדבר על פי הדין. עכשיו שעשה בהם שפטים עלינו להודות לו על שנהג עמנו לפנים משורת הדין.

על פי הדרך הזו הוא ממשיך להסביר את כל המעלות הטובות שעשה עמנו הקב"ה, שכולן לפנים משורת הדין.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר