סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

אֵשֶׁת לַפִּידוֹת

מגילה יד ע"א

 
"(שופטים ד, ד) וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת. מאי אשת לפידות - שהיתה עושה פתילות למקדש".

כתב המהרש"א בחדושי אגדות:
"מאי אשת לפידות שהיתה כו'. בכמה כתובים מייחס האשה אחר אישה כגון יעל אשת חבר הקיני ושם אשת שאול אחינועם שהאיש מפורסם והרבה כמוהו, מה שאין כן הכא דלפי פשוטו לפידות הוא אישה אינו מפורסם, ואדרבה היא מפורסמת ביותר כדכתיב והיא שופטה וגו'. וע"כ דרשו לפידות שהיתה עושה פתילות למקדש ובזה זכתה לנבואה ולאור התורה שהיתה שופטת את ישראל".

קושית המהרש"א היא למה לא פירשו אֵשֶׁת לַפִּידוֹת שהאיש לפידות היה בעלה, כפירוש הרוב המוחלט של המילה אשת במקרא, כגון אשת אברם, אשת נחור. ותירץ שמסתבר היה לגמרא שלא יתלו אשה מפורסמת בבעל בלתי ידוע.

על תירוץ זה קשה מהפסוק במלכים ב כב, יד: וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה אֵשֶׁת שַׁלֻּם בֶּן תִּקְוָה בֶּן חַרְחַס שֹׁמֵר הַבְּגָדִים וְהִיא יֹשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלִַם בַּמִּשְׁנֶה וַיְדַבְּרוּ אֵלֶיהָ.
הרי אשה נביאה שנקראת על שם בעלה שאינו מפורסם כמותה.

אלא שלשון הפסוק הוא: וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת; הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא. אילו לַפִּידוֹת היה שם בעלה, היה הכתוב אומר: וּדְבוֹרָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת, אִשָּׁה נְבִיאָה; הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא. בתחילה מוצג שמה ושם משפחתה, ורק אחר כך תיאורה כנביאה ותפקידה. וכיון שהמילים אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הם לאחר תיאורה כאשה נביאה, אין זה אלא שגם המילים אֵשֶׁת לַפִּידוֹת מתארות אותה. וכמצוי בעשרה מקומות נוספים במקרא:

בתורה: (דברים כא, יא) אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר.
פעמיים בפסוק בשמואל: (א כח, ז) בַּקְּשׁוּ לִי אֵשֶׁת בַּעֲלַת אוֹב וְאֵלְכָה אֵלֶיהָ וְאֶדְרְשָׁה בָּהּ וַיֹּאמְרוּ עֲבָדָיו אֵלָיו הִנֵּה אֵשֶׁת בַּעֲלַת אוֹב.
בירמיהו: (יג, כא) הֲלוֹא חֲבָלִים יֹאחֱזוּךְ כְּמוֹ אֵשֶׁת לֵדָה.
ביחזקאל: (כג, מד) וַיָּבוֹא אֵלֶיהָ כְּבוֹא אֶל אִשָּׁה זוֹנָה כֵּן בָּאוּ אֶל אָהֳלָה וְאֶל אָהֳלִיבָה אִשֹּׁת הַזִּמָּה.
בהושע: (א, ב) קַח לְךָ אֵשֶׁת זְנוּנִים.
בכל המקומות שמוזכרת המילה אֵשֶׁת במשלי: (ט, יג) אֵשֶׁת כְּסִילוּת הֹמִיָּה. (יא, טז) אֵשֶׁת חֵן תִּתְמֹךְ כָּבוֹד. (יב, ד) אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ. (לא, י) אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא.
וברות (ג, יא) כִּי יוֹדֵעַ כָּל שַׁעַר עַמִּי כִּי אֵשֶׁת חַיִל אָתְּ.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר