סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך יהודים נופלים? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

כתובות סו ע"ב


בכה רבן יוחנן בן זכאי ואמר: אשריכם ישראל, בזמן שעושין רצונו של מקום - אין כל אומה ולשון שולטת בהם, ובזמן שאין עושין רצונו של מקום - מוסרן ביד אומה שפלה, ולא ביד אומה שפלה אלא ביד בהמתן של אומה שפלה.

איך יכול להיות שישנם יהודים שמתנהגים בצורה בזויה יותר מגדולי שונאי ישראל. אין להם נשמה? הם לא בני אברהם יצחק ויעקב? אז איך הם יכולים להידרדר ככה?

תשובה מיוחדת על שאלה כאובה זו עונה רבי אברהם מסלונים (יסוד העבודה, חלק ב, מכתב א ד"ה עוד בזה), שמסביר כי ישנן שתי צורות הנהגה שעל פיהן מנהיג הקב"ה את העולם.

ישנה ההנהגה לכל העולם כולו: לדומם, צומח, חי ולמדבר, שהיא הנהגה מסודרת, ולפיה כל דבר בעולם מתקדם או נסוג לפי כללים קבועים מראש. אין קפיצות או נסיגות חדות לקצוות כאלו או אחרים, מכיוון שהתכלית והמטרה של הדברים הללו היא להיות חלק ממארג מסודר של עולם טבעי.

ההנהגה הזו נקראת בשם "הנהגה חיצונית", משום שהנוכחות האלוקית הלא מוגבלת לא באה לידי ביטוי בגורמים אלו.

לעומת זאת עם ישראל לא נמצא תחת ההנהגה הטבעית הזו, משום שתכליתו היא להיות מראה למציאות הבלתי מוגבלת של הקב"ה, ולכן ההנהגה שנוהג איתנו הקב"ה היא הנהגה פנימית, שמכוונת למקום שבו העולם וטבעו לא מגבילים אותנו.

זו הסיבה, שמהרש"א על דברי הגמרא הללו תולה את שני הקצוות שעם ישראל יכול להגיע אליהן: מצד אחד שאין כל אומה ולשון יכולה לשלוט בנו, ומצד שני שאפילו בהמה של אומה בזויה יכולה לשלוט בנו, בכך שאין מזל לעם ישראל, הם מעל הטבע.

והסיבה שאנחנו מעל הטבע היא בכדי שנוכל לגלם את האין סופיות האלוקית, ולמשוך את העולם כלפיו מבלי להתחשב במגבלות שהעולם מציב מולנו.

אלא שיש למצב הזה מחיר, מפני שבאותה מידה שאין מגבלה טבעית להנהגה של היהודי כאשר הוא נוהג כפי שצריך, גם אין מגבלה טבעית להנהגה של היהודי כאשר הוא מחליט ליפול.

האין סופיות האלוקית באה לידי ביטוי בשני הקצוות גם יחד.

אלא שעלינו החובה מוטלת, לזכור שגם כאשר אנחנו רואים יהודי שנופל ונופל קשה, שבאותה מידה שהוא נפל, הוא מסוגל להתרומם ולנסוק לגבהים עצומים.

כי יהודי מונהג בהנהגה פנימית, והנהגה פנימית היא בלתי מוגבלת. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר