סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אילו נדרים אפשר לבטל מראש?

הרב דב קדרון

נדרים כג ע"ב

  

באופן עקרוני יש אפשרות לאדם להכריז מראש שלא יהיה כל תוקף לנדרים שידור במשך כל השנה, כמו שנאמר בגמרא:

והרוצה שלא יתקיימו נדריו כל השנה, יעמוד בראש השנה ויאמר כל נדר שאני עתיד לידור יהא בטל.

והנה, לכאורה כל יהודי עושה תנאי כזה בכל שנה בליל יום הכפורים (על פי גרסת ר"ת: "מיום כפורים זה עד יום כפורים הבא עלינו לטובה"), אולם למעשה פוסק הרמ"א (יו"ד ריא,ב) שלא לסמוך על זה להתיר נדרים כי אם לצורך גדול, משום שיש מחלוקת בין הפוסקים האם צריך אדם לזכור את התנאי שעשה בתחילת השנה בזמן שנודר את הנדר, ורק אז התנאי מבטל את הנדר, או גם אם לא זכר את התנאי – הנדר מתבטל בגלל התנאי.

עם זאת פסקו הגרי"ח זוננפלד והגרש"ז אויערבך זצ"ל (מובא בשו"ת מנחת שלמה ח"א סימן צא, אות כ) שלעניין נדרים שאדם לא נודר בפירוש, כמו: מי שאמר אשנה פרק זה, או מי אמר לעשות חסד עם חבירו ושאר מצוות, שאפילו לא אמר ממש בלשון נדר והתחייבות דינו כנדר. לעניין זה מועיל התנאי מתחילת השנה, כיוון שהוא עצמו הרי אין כוונתו כלל לנדר או שבועה, ורק התורה עשאתו כנדר, ולכן כאשר גילה דעתו מקודם והתנה בפירוש שאינו רוצה כלל שיהיה נדר - זהו כאילו אומר בפירוש בלי נדר, ובמיוחד על פי המנהג שנוהגים למסור מודעה בערב ראש השנה ומזכירים בפירוש בהתרת נדרים שבערב ר"ה: "מנהג של מצוה או איזה הנהגה טובה שנהגתי שלש פעמים" ומיד הוא גם מוסר מודעה על כל קבלה בלב, בזה אפשר בוודאי להקל. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר