סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע נביא צריך להיות עשיר?

הרב דב קדרון

נדרים לח ע"א

  

אמר ר' יוחנן: אין הקדוש ברוך הוא משרה שכינתו אלא על גבור ועשיר וחכם ועניו.

מובן מדוע נביא צריך להיות חכם ועניו, אולם מדוע יש צורך שיהיה גבור ועשיר בשביל שהקב"ה ידבר איתו? משום כך מסביר הרמב"ם (הלכות יסודי התורה ז,א, ובשמונה פרקים פ"ז) שגבור הוא הכובש את יצרו ועשיר הוא השמח בחלקו ומסתפק במועט, אולם הר"ן (בדרשותיו, הדרוש השלישי) חולק עליו וסבור שהדברים כפשוטם.

וביאר רבי פתחיה מנקין זצ"ל (כרם פתחיה, מובא בלקט ביאורי אגדות) כי אלו ואלו דברי אלקים חיים. כי ודאי שתנאי השראת השכינה הוא שיהיה הנביא שלם במעלות המדות, כובש את יצרו, מסתפק במועט, עניו.

אבל כל עוד שלא עמד בנסיון החיים, ולא לחם את מלחמת הרצון עם השכל, הגוף עם הנפש, אי אפשר לעטרו בעטרת הנצחון בשם התואר "שלם". כל עוד שהוא עני וחלש עדיין איננו שלם, כי הלא מחוסר ברירה הנהו מסתפק במועט וכובש את יצרו. לכן צריך שיהיו לו המעלות הגופניות, חכמה גבורה עושר, ולמרות האפשרויות שיש לו למלאות תאותו, כפי עשרו, הנהו גבור הכובש את יצרו, ולמרות עושרו הוא מסתפק במועט ומואס בתענוגים. ולמרות שהוא גבור ועשיר, בכל זאת הנהו עניו בדעתו - שולט ביצרו (ספרי בהעלותך), אז נקרא "שלם" וראוי שתשרה עליו שכינה, כמשה רבינו ע"ה שהיה חכם גבור ועשיר, ובכל זאת היה גבור - הכובש את יצרו; ועשיר - המסתפק במועט; ועניו - בדעתו; 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר