סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כמה זה אחד מששים?

הרב דב קדרון

נדרים לט ע"ב

  

אמר רבי אחא בר חנינא: כל המבקר חולה - נוטל אחד מששים בצערו.

יש מחלוקת בין המפרשים האחרונים איך להבין את הביטוי אחד מששים שנזכר כאן.

בעל ספר עלי תמר (מסכת מעשר שני פרק ד הלכה ו) כותב שהכוונה היא לכמות מועטה של חולי שמסייע המבקר להעביר מהחולה, אולם אין זו כמות מבוטלת, כי כל האיסורים בטלים בששים, כלומר שכאשר יש בתערובת בסך הכל ששים ואחד חלקים, אז החלק האחד האסור בטל בששים החלקים המותרים, אבל כאן נֶאֶמר שהמבקר נוטל אחד מששים ולא אחד מששים ואחד, כלומר שכאן הכוונה היא לכמות שיש לה חשיבות ואינה בטלה. בדומה למה שאמרו במסכת ברכות (נ"ז) שחלום הוא אחד מששים בנבואה, שענינו שאמנם הנבואה שבו הוא כמות מועטת אבל אינה כמות מבוטלת וכן עוד דברים שנזכרים שם שהם אחד מששים.

לעומת זאת הגר"י זילברשטיין שליט"א (בכתב העת קול תורה מ) כותב ששמע לפרש שכוונת הגמרא היא שיש שכר למבקר, שבזכות שגורם קורת רוח לחולה ומשתתף עמו בצערו, זוכה ונוטל קצת מהמחלה, בכמות מזערית, שבטלה בששים, וזה מועיל למבקר כמו חיסון שמועיל לאדם לפתח נוגדנים ולמנוע שיחלה הוא עצמו באותה מחלה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר