להפר את נדרי העולם / הרב אורי גמסון
חסידות על הדף
נדרים עב ע"ב
דרך תלמידי חכמים, עד שלא היתה בתו יוצאה מאצלו, אומר לה כל נדרים שנדרת בתוך ביתי הרי הן מופרין.
יש רצון גדול לחיבור אמיתי וטהור עם ריבונו של עולם, אולם מה הצעד הראשון שצריך לעשות בכדי להגיע לשם?
תשובה לשאלה זו מעניק רבי פנחס מקוריץ (אמרי פנחס, יום הכיפורים, תקל) מתוך דברי המשנה הללו.
הוא מסביר שיום כיפור, במהותו, הוא בעצם יום החיבור בין האדם ובין הקב"ה, הוא היום שבו השניים נעשים לאחד, שכן זהו היום שבו ירד משה עם הלוחות השניים, וקידש את כנסת ישראל – הכלה, עם הקב"ה – החתן.
זו גם הסיבה שמתענים ביום כיפור, כחתן וכלה ביום חופתם.
מתוך המבט הפנימי הזה על יום הכיפורים, ניתן גם להבין בפנימיותה את הוראת המשנה ביחס לתלמידי החכמים שהיו מפירים את נדרי בנותיהם לפני חתונתם. מפני שהיסוד והשורש לבניין של בית משותף, הוא שלא לסחוב לתוך הבית החדש מחוייבויות קודמות שנעשו כאשר הכלה התנהגה כאשה עצמאית ללא קשר עם חתנה.
זה נכון לגבי חתונה בין שני אנשים, זה גם נכון לגבי החתונה של כנסת ישראל עם הקב"ה, וזה גם נכון ביחס לאדם הפרטי שעומד מול ריבונו של עולם ומבקש ליצור את הקשר והחיבור. לבנות איתו בית חדש.
משום שלפני כניסתו לחופה עם ריבונו של עולם ביום הכיפורים, צריך האדם לשחרר את מחוייבותיו לענייני העולם וצרכיו, ולהיות מוכן להתמסר אך ורק לקשר עם הקב"ה.
זו הסיבה שבכניסה ליום הכיפורים אנחנו אומרים את תפילת 'כל נדרי', שמייצגת בעומקה, את הרעיון שבו אנחנו משתחררים מעול קשרים קודמים כלפי העולם ומוכנים כעת להיות בקשר אחד ויחיד – עם ריבונו של עולם.
לכן, מה יביא איתו קשר אמיתי וטהור לריבונו של עולם? קודם כל שחרור קשרים קודמים שיש לנו עם כל גורם אחר.