סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה שמר על חיי קין?

הרב דב קדרון

נדרים מא ע"א

  

כאשר קין נענש להיות נע ונד הוא חשש שימות ואמר (בראשית ד, יד): "וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי", ומכאן לומדים ש"כיוון שהגיע קיצו של אדם הכל מושלים בו".

הנצי"ב (העמק דבר בראשית ד, יד) מבאר שיש שלוש סיבות שבגללן חיי אדם נשמרים יותר מחיי בהמה, ולכן אדם אינו נהרג בקלות מכל חיה המזקת ולא מאדם המזיק כמו בהמה: א. לאדם יש "צלם אלקים" או "מזל", ששומר על חייו. ב. לאדם יש דעת ושכל להיזהר ולהישמר מללכת במקום מסוכן. ג. בני אדם עוזרים ומסייעים זה את זה יותר מאשר בהמות, ולכן חיי אדם יקרים יותר, כי איש לרעהו יעזורו לשמור על חייו.

מי שהורג אדם, אפילו בשוגג, מאבד עקב כך את צלם אלקים שהיה בו, ולכן אסור לכהן שהרג נפש לשאת את כפיו, וקין ידע שאיבד זאת לאחר שהרג את הבל, וידע שעדיין חייו יישמרו על ידי דעתו ושכלו ועל ידי בני אדם שיעזרו לו, אולם לאחר שהעניש אותו הקב"ה בשני ענשים: שיהיה נע ונד בארץ, ושלא יצליח בעבודת האדמה, הוא טען כלפי הקב"ה שמכיוון שכבר אין לו צלם אלקים ששומר עליו, ומכיוון שעבודת האדמה שלו לא תצליח ולא יועיל לבני אדם - לא יהיו לו רעים וחברים שיגנו עליו, ומכיוון שיהיה מוכרח להיות נודד ולא יהיה לו מקום מסתור יהיה מוכרח ללכת בדרך אפילו בשעה שמזיקים מצויים, ולא יוכל להישמר מפניהם, התוצאה תהיה "והיה כל מוצאי יהרגני", כי יאבד את שלושת ההגנות שיש לאדם רגיל, ועל כך ענה לו הקב"ה שייתן לו אות שתגן עליו מפני החיות, וכדי שלא יהרגוהו בני אדם אמר (בראשית ד, טו): "לָכֵן כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם", וכך כולם ידעו שעל פי דבר ה' אסור להרוג אותו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר