סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

להתרחק מן העבירה / רפי זברגר

גיטין יט ע"א
 

הקדמה 

המשנה בדף שלנו דנה באילו סוגי דיו מותר לכתוב את הגט, ועל מה מותר לכתוב את הגט.
הגמרא קובעת דעה מקובלת על כולם: אם כתבו בשבת בדיו על גבי סיקרא (צבע אדום) הרי האדם עבר על שני איסורים: מוחק (בעצם כתיבה בדיו, נמחקו האותיות שהיו כתובות בצבע אדום) וכותב.
אם כתב בדיו על גבי דיו, או בסיקרא על גבי סיקרא אינו חייב כלל, כיוון שבעצם לא הוסיף כלום על מה שכבר היה קודם לכתיבתו.
לגבי ה"צירוף האחרון" של כתב סיקרא על גבי דיו, יש מחלוקת: יש אומרים חייב משום מוחק (כיוון שקודם היה כתב ברור בדיו, ועכשיו הסיקרא קלקל זאת), ולפי הדעה הזאת, הפיכת ''כתב הגון'' לכתב מקולקל נחשב למחיקה האסורה בשבת. לעומתם יש אומרים, כי פעולה זו אינה נקראת מחיקה אלא ''קלקול'' ויש לנו כלל ''המקלקלים פטורים בשבת''.
 

הנושא

חכם המכונה ריש לקיש, שאל את חברו ורבו רבי יוחנן, האם עדים שאינם יודעים לכתוב ולחתום, מותר לכתוב עבורם את שמותם בסיקרא על השטר, והם יעלו על הכתב ויחתמו בדיו ?
רבי יוחנן קבע בתשובתו, כי הכתב העליון אינו כתב, ואין אפשרות לעד שאינו יודע לחתום, לחתום בדיו על גבי סיקרא. מיד מקשה הגמרא מהדין הראשון שלמדנו בהקדמה, אשר רבי יוחנן בעצמו אמרה, כי דיו על גבי סיקרא נחשב לכתב ''טוב'' ועוברים עליו איסור בשבת.
ענה רבי יוחנן: וכי מפני שאנו מדמים נעשה מעשה? תשובה קצת תמוהה, הטוענת כי למרות הדמיון בין המקרים, אין אנו יכולים לפסוק הלכה בהלכות עדות לאור פסיקה בהלכות שבת! מוסיף רש''י להבנת העניין: גם לגבי דיני שבת, אנו לא בטוחים בהלכה זו, והקביעה כי דיו על גבי סיקרא נחשב לכתב טוב, המחייב על כתיבתו בשבת, איננה חד משמעית. מוסיף רש''י ואומר: אם היה בית המקדש קיים, לא היינו מחייבים להביא קרבן אם כתב בדיו על גבי סיקרא בשוגג. לאור דברים אלו, ניתן לומר כי הפסק לגבי שבת היה אולי בבחינת ''להרחיק את האדם מן העבירה''.
  

מהו המסר

גם בנושאים חינוכיים אנו משתמשים במודל של ''להרחיק את הילד מן העבירה''. לא תמיד אנו אוסרים על ילדינו מלבצע פעולות מסוימות, בגלל שמעשים אלו באמת אסורים, אלא כל מטרותינו, כדי להרחיקם מאזור המסוכן, או להרחיקם מביצוע עבירות חמורות מאלו וכדו'. התנהגות זו איננה בעייתית כלל וכלל. ניתן ואף רצוי להרחיק מן העבירה, את ילדינו וגם את עצמינו... 
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר