סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אפשר לבטל נזירות שמשון?

הרב דב קדרון

נזיר יד ע"א

  

בגמרא נזכר באופן פשוט שאין אפשרות להישאל ולבטל נדר של נזירות שמשון, וכך נראה גם מהגמרא במסכת מכות (כב,א), וכך פוסק גם הרמב"ם (הלכות נזירות פרק ג הלכה יד):

מי שנדר נזיר כשמשון אינו יכול להשאל על נדרו שנזירות שמשון לעולם היתה.

מתוך כך תמהו רבים על נוסח התרת הנדרים שנוהגים לומר בערב ראש השנה, ובו מזכירים: "וכל מיני נזירות שקיבלתי עלי, ואפילו נזירות שמשון", מדוע יש צורך להזכיר זאת, אם אין כלל אפשרות להתיר נדר כזה?

ואכן הפתחי תשובה (יו"ד רלט, סק"ו) כתב שזו טעות, וכן מובא בלוח ארץ ישראל בשם האדר"ת זצ"ל.

אולם יש מרבותינו האחרונים שהסבירו באופנים שונים מדוע נוסח זה נכון. בשו"ת הלק"ט (דף כז ע"ד) כתב שמה שאמרו שנזירות שמשון אין לה היתר בשאלה, זה דווקא למי שכבר התחיל לנהוג בנזירות, אבל אם עדיין לא התחיל לנהוג נזירות יכול לבטל את נדרו. בשו"ת צדקה ומשפט (חיו"ד סי' ז דף לד ע"ד), כתב שהמקבל עליו נזירות שמשון על תנאי, יש להקל בהתרה, ורק נזירות שמשון בהחלט בלי שום תנאי אין לה שאלה. בשו"ת בנין ציון (סימן פא) כתב שאם אמר: "הריני נזיר על מנת שאהיה מטמא למתים, וכוונתו הייתה לנזירות שמשון - אז מועילה קבלתו להיות נזיר שמשון ויש לו גם כן אפשרות של שאלה, כי לא קיבל על עצמו בפירוש "נזירות שמשון".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר