סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לפעול ולעשות עד השגת המטרה / רפי זברגר

גיטין ס"ג ע"א
 

הקדמה 

אנו ממשיכים לעסוק בנושאי שליחות בגט, הן "שלוחי הולכה" של הבעל, או "שלוחי קבלה" של האשה. 

הנושא

מסופר בגמרא על אשה שקראו לה נְפָאתָה, וכתבו העדים בגט, שם מעט שונה: תְפָאתָה. אין ספק שגט זה הוא פסול, שהרי שם האיש ושם האשה הם ''טורף הגט'' – החלק המרכזי והחשוב של הגט, וחייבים לכתוב שמות מדויקים לגמרי. הדיון בגמרא האם השליח יכול ''לתקן'' את שליחותו, ולכתוב גט חדש עם שמות נכונים. רב יצחק בשם רב פוסק: עשו עדים שליחותן. כלומר, ברגע שהעדים מסרו את הגט לאשה, הסתיימה שליחותן, ואין הם יכולים ''לתקן'' את השליחות ולכתוב ולמסור גט חדש.
רבה ''מתקיף'' דעה זו ושואל: האם הבעל אמר לעדים כתובו חספא ויהבו לה? כלומר, האם הבעל התכוון שהעדים יכתבו ויתנו לאשה ''חרס'' במשמעות של ''חפץ ללא משמעות''. רבה ''בהתקפתו'' מתכוין לומר, שהבעל בוודאי רצה שהעדים ימלאו את השליחות, ובסופו של דבר יתנו גט לאשה, לכן – אם הם טעו בכתיבת שם האשה, הבעל בוודאי היה רוצה שהם יכתבו גט חדש ותקין, וימסרו אותו לאשה, ולכן – במקרה שלנו, מותר לעדים לחזור ולכתוב את הגט פעם שנייה.
ממשיך רבה ופוסק: אם כתבו גט מעליא [גט תקין לחלוטין] והגט אבד – אז במקרה כזה, לדעת רבה, העדים ביצעו שליחותם ואינם יכולים לכתוב גט חדש.
על דעתו זו של רבה, יש "התקפה" חדשה של רב נחמן: האם הבעל אמר לעדים: כתבו ואנחוה בכיסייהו. כלומר, רב נחמן חושב שהבעל מינה עדים כדי לכתוב את הגט ולדאוג למסירתו לידי האשה, ולא ''להניח את הגט בכיס''. לכן - אם מסיבה כל שהיא, יש מניעה למוסרה, בגלל שהגט אבד, לא תקין, או כל סיבה אחרת, אין בעיה לדעת רב נחמן, לכתוב גט חדש בכל מקרה כזה. רב נחמן פוסק מפורשות וקובע: כותבין ונותנין, אפילו מאה פעמים. אפילו אם קרתה תקלה אחר תקלה – אין בעיה שהעדים יכתבו גט כל פעם מחדש, עד אשר הכול יהיה תקין והאשה תהיה מגורשת.

מהו המסר

שאיפה להשלים את המשימות, היעדים והמטרות שלנו. אנו מודעים לכך, שבחיים לא הכול זורם והולך כפי שאנו מצפים שיקרה, ישנן תקלות, טעויות, בלת''מים [מצבים בלתי מתוכננים], אבל השאיפה והכמיהה צריכים להיות, כפי שבאה לידי ביטוי בפסקו של רב נחמן – לפעול, ואם צריך לחזור ולפעול, כמה פעמים שצריך, עד אשר מגיעים ליעד אותו הצבנו לעצמנו.


לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר