סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הבנה פנימית / רפי זברגר

גיטין עד ע"א
 

הקדמה 

במסגרת דיון על סוגי תנאים שהבעל מתנה בנתינת הגט לאשה, דנה הגמרא, האם האשה יכולה לכפות על הבעל את קיום התנאי. כלומר, הבעל התנה שאם יקרה מצב X הגט אשר נתן יחול והאשה תהיה מגורשת. האם האשה יכולה לכפות על הבעל לקיים אותו מצב X כדי שאמנם הגט יחול, או אינה יכולה? נוכל להבין יותר טוב כשנלמד את המקרה הבא.  
 

הנושא

רבא מנסה להסיק מסקנות לגבי שאלתנו מתוך לימוד משנה במסכת ערכין (ל"א:(:בראשונה היה נטמן יום שנים עשר חדש, כדי שיהא חלוט לו, התקין הלל הזקן שיהא חולש את מעותיו ללשכה, ויהא שובר את הדלת ונכנס, ואימתי שירצה הלה יבוא ויטול את מעותיו. מדובר בדין ''בתי ערי חומה'' – דין זה עוסק באדם שמכר בית ב''עיר המוקפת חומה מימות יהושוע בן נון". המוכר יכול ''לגאול'' את הבית תוך שנה. כלומר, לתת לקונה את עלות הבית (פחות דמי שימוש של הקונה בתקופה בה גר בבית) ואז הבית חוזר לבעליו. אם תוך שנה לא פדה המוכר, הבית נשאר לצמיתות בידי הקונה. דין זה ''שייך'' לדיני ''יובל'', אשר בדרך כלל הקונה חייב להחזיר למוכר את הנכס שקנה בשנת היובל, אך ב-''בתי ערי חומה'' יש דין מיוחד כאמור לעיל.
מה קורה אם הקונה ''נעלם'' לקראת סוף השנה, והמוכר אכן מעוניין לפדות את הבית בחזרה ולשלם לקונה את המגיע לו, אך מתקשה לעשות זאת עקב היעדרותו של הקונה. קובעת המשנה שיש למוכר ''תקנה''. הוא מפקיד את הכסף בלשכת בית הדין הגדול בירושלים, ופורץ את ביתו ונכנס אליו. הקונה לא יוכל לחזור לבית, אך יוכל לגבות את הכסף המגיע לו מהלשכה בירושלים.
בגלל שהיו צריכים לתקן תקנה מיוחדת על מנת לאפשר במקרה מסוים זה של ''בתי ערי חומה'' לתת בעל כורחו של המקבל, רבא לומד כי בדרך כלל ''נתינה בכוח, ללא רצון המקבל אינה נתינה'', כלומר – אין אפשרות לחייב מישהו לקבל.  מסקנה מכך לדיני גירושין: אם הבעל מתנה:
הרי זה גיטך על מנת שתתני לי מאתיים זוז, אם נתנה לו את סכום הכסף (מאתיים זוז) בהסכמת הבעל – מגורשת, ואם נתנה לו בעל כורחו של הבעל ושלא מדעתו – אינה מגורשת. 
 

מהו המסר

ניתן להחיל את המסקנה שלמדנו "נתינה בעל כורחו של המקבל – אינה נתינה" גם על נושאים חינוכיים.
אין "נתינה חינוכית'' בכוח. לא ניתן להכריח את ילדינו ללכת בדרך זו או אחרת – הדבר חייב לנבוע מהם. הם חייבים להבין, להפנים את חשיבות הדרך והכיוון אותה אנו רוצים להנחיל להם, ורק בעקבות הבנה פנימית שלהם, הם אמנם ימשיכו ויתמידו ללכת בכיוון זה.
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר