סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם כל עיר נקראת "מדינה"?

הרב דב קדרון

נזיר מה ע"ב

  

נזיר צריך לגלח את שערו בסיום נזירותו בלשכה בתוך בית המקדש, אולם גם אם גילח בירושלים יצא ידי חובה, ובמשנה מכונה ירושלים: "מדינה".

מכאן, ומעוד מקורות למד ר' צדוק הכהן מלובלין (אור זרוע לצדיק חידושים על הרמב"ם עמוד נח) שגם עיר נקראת מדינה, ועל פי זה ביאר את דברי הרמב"ם בהלכות סנהדרין (פרק א הלכה א):

מצות עשה של תורה למנות שופטים ושוטרים בכל מדינה ומדינה

שכוונתו היא בכל עיר ועיר. מכאן הוא תמה על הלחם משנה (שם) שגם הוא הסביר שכוונת הרמב"ם היא לכל עיר ועיר, אולם כתב שהרמב"ם כינה לעיר בשם מדינה, כלומר שלפי הלחם משנה "עיר" ו"מדינה" הם שני מושגים שונים, ור' צדוק הכהן תמה על כך ממה שמוכח מכמה מקומות שעיר נקראת מדינה, כלומר היינו הך.

אמנם ייתכן שלא כל עיר ראויה להיקרא "מדינה", אלא רק עיר גדולה, כפי שמובא בקובץ שיטות קמאי (מסכת גיטין דף פה עמוד א) שבספרד ובאשכנז ובהרבה מקומות כשהעיר גדולה כותבים בגט: "במדינה פלונית", ומביא ראיות לכך מכמה מקומות.

הוא מוסיף שבצרפת אינם נוהגין כך, כי לשיטתם המילה "מדינה" משמעותה ארץ, או שמא גם הם מסכימים שעיר גדולה ראויה להיקרא מדינה, אולם אינם יודעים להחליט מהו השיעור של עיר גדולה, ולכן הורגלו לקרוא לכל עיר, בכל גודל: "עיר", ולא "מדינה". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר