סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע אסורה הקפת כל הראש?

הרב דב קדרון

נזיר נח ע"א

  

איסור התורה (ויקרא יט, כז): "לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם", שאוסר על גברים להעביר את שער פאות הראש, נאסר, על פי מפרשי המצוות (ספר המצוות לרמב"ם מצות לא תעשה מג ועוד) "כדי שלא נתדמה לעובדי עבודה זרה, כי כן היו עושים כומרי עבודה זרה שהיו מגלחים שער הצדעים לבד". על פי זה יש מי שסובר ש"הקפת כל הראש", כלומר מי שמגלח את כל שער ראשו, כולל הפאות, לא עובר בזה על איסור, אולם למסקנת הגמרא גם מי שמגלח את כל שער ראשו חייב להשאיר את שער הפאות לא מגולח, וכך נפסק להלכה.

הרמב"ם מסביר שהתורה אסרה את גילוח הפאות לא רק באופן שגורם לאדם להידמות לעובדי עבודה זרה, אלא בכל האופנים. בעל ספר החינוך (פרשת קדושים מצוה רנא) כותב באופן אחר, ומסביר "כי התורה אסרה הכל משום דומה לדומה".

ייתכן שיש בהסברים אלו מחלוקת עמוקה בין הרמב"ם לספר החינוך בשאלה האם התורה עצמה אסרה דברים מסוימים לא בגלל שהם עצמם רעים, אלא משום חשש שמי שיעבור עליהם יבוא לעבור על האיסור העיקרי.

בעל ספר החינוך כותב שהאיסור בגילוח כל הראש בעצם אינו כלול בסיבת האיסור של התורה, כי אין זה מדמה את האדם המתגלח לעובדי עבודה זרה, אלא שהתורה אסרה זאת כי זה "דומה לדומה", כלומר כעין גזירה שמא יבוא אדם לאיסור העיקרי. אולם הרמב"ם לא הסביר כך, כי כנראה לשיטתו התורה לא אסרה דברים בגלל גזירה או חשש, אלא רק את הדברים שאסורים מצד עצמם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר