סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהם ההבדלים בין גברים לנשים?

הרב דב קדרון

נזיר נט ע"א

  

בגמרא נידונים פרטי האיסור (דברים כב, ה): "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה".

הנצי"ב (העמק דבר) תמה על לשון הפסוק "כל עושה אלה", כי לכאורה נזכרים בפסוק רק שני איסורים, לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה, ולא מצאנו שעל שני דברים נאמרה המילה: "כל".

הוא מיישב שבעצם כלולים בפסוק זה ארבעה איסורים, והדבר מדוקדק בפירוש רש"י, שכותב לגבי האיסור הראשון: "לא יהיה כלי גבר על אשה - שתהא דומה לאיש כדי שתלך בין האנשים", כלומר שמדובר באיסור על התדמות חיצונית בלבישת בגד של איש, ואילו לגבי האיסור השני הוא כותב: "ולא ילבש גבר שמלת אשה - לילך ולישב בין הנשים", ומדייק הנצי"ב שכאן לא כתב רש"י "כדי" שישב בין הנשים, כי כאן אין הכוונה בשינוי חיצוני של בגדים, אלא בשינוי התנהגותי. שכן ההבדל בין גברים לנשים הוא גם במראה החיצוני וגם באופן ההתנהגות, ואת שני השינויים אסרה התורה גם לגברים וגם לנשים.

נמצא שיש בפסוק בסך הכל ארבעה איסורים: אסור לאיש ולאשה להתדמות באופן חיצוני למין השני וכן אסור להם להתרגל לאופן ההתנהגות של המין השני, ועל כך שייך לומר "כל אלה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר