סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אפשר להביא חטאת נדבה?

הרב דב קדרון

נזיר ס ע"א

  

המפרש מסביר שאי אפשר להביא קרבן חטאת בהמה מספק, כי אסור לכהנים לאכול את בשרה במצב של ספק, ואילו הייתה אפשרות להביא קרבן כזה אז היה בזה איסור של פסילה של בשר קדשים (אין מביאים קדשים לבית הפסול).

בספר אמרי בינה (דיני נדרים סימן ג) כותב (בשם מח"ל) שמדברים אלו נראה שמן התורה אפשר להביא קרבן חטאת בנדבה, או מחמת ספק, שהרי כל האיסור לגרום לפסילת קדשים הוא רק מדרבנן (כמ"ש בשעה"מ פ"ו מה' פסולי המוקדשים), אולם הרמב"ם חולק על כך, וסבור שמדאורייתא אין אפשרות להביא קרבן חטאת בנדבה, או מספק.

הטור (או"ח סימן א) כותב שטוב לומר כל יום לפני התפילה את פרשת העקידה ופרשת המן ועשרת הדברות ופרשת הקרבנות כגון פרשת העולה ומנחה ושלמים וחטאת ואשם, וכשיסיים פרשת העולה יאמר רבון העולמים יהי רצון מלפניך שיהא זה חשוב ומקובל לפניך כאילו הקרבתי עולה בזמנה, וכן יאמר בפרשת המנחה והשלמים והאשם, אולם אחר פרשת החטאת לא יאמר כן, לפי שאינה באה נדבה.

בעל ספר חתן סופר (על או"ח שער הקרבנות סי' ה') כתב לחדש, שעל פי המפרש שסבור שהאיסור להביא חטאת בנדבה הוא רק מדרבנן, יכול כל אדם לומר בסדר הקורבנות של שחרית: "יהי רצון כאילו הקרבתי חטאת", כי אף על גב שאין חטאת באה בנדבה, כיון שזה רק איסור דרבנן, באמירה בעלמא לא גזרו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר