סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

פיתקה של חוה

סוטה יב ע"א

 

"ותהר האשה ותלד בן - והא הות מיעברא ביה תלתא ירחי מעיקרא? א"ר יהודה בר זבינא: מקיש לידתה להורתה, מה הורתה שלא בצער, אף לידתה שלא בצער, מכאן לנשים צדקניות שלא היו בפיתקה של חוה".

גם קללת (בראשית ג, טז) וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ היא בפיתקה של חוה היא. לפיכך קשה, וכי נשים צדקניות הן שויוניות כלבנה טרם מיעוטה?!
ועוד קשה שטרם החטא נצטוו: (בראשית א, כח) פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ. ופירש רש"י: "ללמדך שהזכר כובש את הנקבה וכו'". והוא בילקוט שמעוני תהלים רמז תשנ: "הזהיר המקום ומלאו את הארץ וכבשוה, האיש כובש את אשתו וכו'".

אלא שפירש בביאור הגר"א למשלי כז, ובשער ב"ר, ובקול דודי, והובא בקול אליהו על בראשית לז, ח: "כי מלך נקרא מי שממנים אותו ברצון העם והוא נגזר מלשון המלכה שמתיעצין למנות את זה עליהם למלך, ומושל נקרא מי שמושל בחזקה על העם".
לפיכך מצות וְכִבְשֻׁהָ היא שיכבוש את ליבה בהסכמתה. והקללה לנשים שאינן צדקניות היא וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ נגד רצונך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר