סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הכרה בטעות / רפי זברגר

קידושין סב ע''א
 

הקדמה 

המשנה בדף שלנו, עוסקת ב''מחשבות פנימיות'' של האדם המְקַדֶש אשה , אשר אינן מהוות משקל מכריע בנושא תוקף הקידושין.
 

הנושא

וכך כתוב בתחילת המשנה: המקדש את האשה ואמר: כסבור הייתי שהיא כוהנת, והרי היא לוויה, לוויה והרי היא כוהנת, ענייה והרי היא עשירה, עשירה והרי היא ענייה – הרי זו מקודשת מפני שלא הטעתו. משמעות המשנה: הבעל, ברגע שקידש את האשה, חשב בליבו מחשבות על מצבה של האשה. למשל: חשב שהיא כוהנת [בת של כהן], אך היא ''רק'' לוויה [בת של לוי], או להיפך. וכן, אם הבעל חשב שהאשה עשירה, אך ''התגלתה'' לו העובדה שהיא ענייה, או להיפך – כל המחשבות הללו, לא מעלות ולא מורידות, ולכן האשה תהיה מקודשת ''באופן מלא''.
רש''י על המילים מפני שלא הטעתו מרחיב ואומר: אלא הוא הטעה את עצמו. כלומר, אין להטיח אשמה באשה, על טעות זו של הבעל, אלא אך ורק על עצמו. מכיוון שכך, אין שום בעיה בקידושין שהוא עשה, והאשה כאמור מקודשת. 
 

מהו המסר

מן הדין אשר למדנו במשנה זו, אנו למדים כי אדם יכול ''להטעות את עצמו'' – לחשוב מחשבות מוטעות ולפעול על פיהן.
ניתן להוסיף ולהדגיש מספר דגשים לכל המקרים הללו, ולכל המצבים הנוספים בהם אדם שוגה וטועה:
• אדם חייב לשים לב כי טעות בידיו - להכיר בכך, וללמוד כיצד ''לצאת מן הטעות'' ולחזור לחיים נורמאליים למרות טעותו. אין אדם אשר איננו טועה. אין אדם אשר איננו ''עושה דברים אשר לא ייעשו''. ה''חוכמה'' היא להכיר בעובדה זו, להסיק את המסקנות הנובעות מטעות זו... ולהמשיך הלאה. לא להישאר מקוּבָּע בטעות, לא להצטער על כך יותר מידי, אלא לחזור למסלול חיים רגיל, עד.. לטעות הבאה, אשר בוא תגיע.
• להפנים, כי הטעות שלו, ורק שלו, ולא להאשים אנשים אחרים בכך. אנו מכירים היטב, אנשים אשר אינם מסוגלים לומר את המילה הפשוטה כל כך ''טעיתי''. הם כל הזמן עסוקים בהאשמת אנשים אחרים, רואים כל הזמן את הטעויות של הזולת, ואינם מפנים מבט פנימי אל עצמם. אין זו הדרך הנכונה והצודקת, ואין זו דרכה של היהדות, הדוגלת בתהליך של "חזרה בתשובה", במשך כל החיים. תהליך זה כולל מרכיב של "הכרה בחטא האישי", והפנמה כי עשינו טעות ואנו מבקשים ''לשנות כיוון'', ולהיטיב דרכינו בעתיד.
  

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלימה של אילנה בת שרח.
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר