|
ניהול מצבים / רפי זברגר
קידושין סג ע''א
|
המקרה |
רבי ינאי |
רב יוסף בר אמי |
||
דין |
משמעות |
דין |
משמעות |
|
רישא: על מנת שירצה אבא |
על מנת שישתוק אבא |
אם אביו שתק בשעה ששמע על הקידושין (רש''י) - האשה מקודשת, ואם אינו שותק ברגע ששמע על הקידושין – הקידושין אינן חלים.
|
על מנת שלא ימחה אבא |
יש לומר כי הבן המקדש ''קבע זמן למחאתו'', למשל: שלושים יום. ואז- רק אם מיחה בתוך שלושים יום-אינה מקודשת, ואם לא מיחה בתוך שלושים יום- מקודשת |
סיפא: מת הבן |
על מנת שלא ימחה אבא |
הקידושין ייפסלו ולא יחולו אך ורק אם אביו ימחה ויאמר שאינו מעוניין בקידושין אלו. ולכן, כל עוד האבא לא מיחה, אנו חיים ב''אי וודאות'' האם הקידושין חלים או לא. לכן, אם מת הבן- מלמדין את האבא למחות ולומר כי אינו מעוניין בקידושין, כדי שהקידושין לא יחולו, ואז האשה לא תהיה זקוקה להתייבם על ידי אחי בעלה (הבן). |
על מנת שלא ימחה אבא |
כמו רבי ינאי. |
מלמדים את האב לומר שאינו רוצה, מלמד אותנו שאנו ''דואגים'' לנהל מצבים. השאיפה שלנו, לאחר מות הבן, לשחרר את האשה הכל כבליה, ושלא תהיה זקוקה להתייבם. לצורך כך אנו מלמדים את האבא מה לומר, כדי שאמנם נגיע לתוצאה המבוקשת. לומדים מכך שאין אנו ''מתביישים" ללמד אנשים לומר דברים מסוימים, ובעצם לנהל את המצב, רק בכדי שנקבל את המצב המועדף.
לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי - נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלימה של אילנה בת שרח.
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]