סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שלש דרכים לקניין האלוקי / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

קידושין ב ע"א


האשה נקנית בשלש דרכים, וקונה את עצמה בשתי דרכים. נקנית בכסף, בשטר, ובביאה.

מהי הדרך הנכונה והבריאה ביותר לבנות את הקומה הרוחנית שלנו?

יסוד גדול בעניין זה לומד רבי יעקב יוסף מפולנאה (בן פורת יוסף, פרשת בראשית ד"ה ובזה תבין), על בסיס שלשת דרכי הקניין של האשה המופיעות בפרשתנו.

הרי התוארים "איש" ו"אשה" מופיעים בלא מעט מקומות ככינויים לריבונו של עולם וכנסת ישראל, ולכן טבעי שבמובנה הפנימי, מכילה המשנה הזו מסר שנוגע לקניין שעל ידו קונה אותנו הקב"ה לו לבת לוויה.

השלב הראשון בדרך העולה בית א-ל, מסביר רבי יעקב יוסף מפולנאה, מלווה פעמים רבות בתשוקה בלתי רגילה לקרבת אלוקים. התשוקה הזו איננה פרי עמלו של האדם, אלא מגיעה מלמעלה כ"אתערותא דלעילא" התעוררות עליונה מצד ה"חתן", אלוקים, שמבקש להנשא לכלה, שהיא אנחנו.

ההתעוררות הזו נקראת במשנה בשם "כסף", מלשון "נכסוף נכספתי", כסיפה בלתי רגילה לעלות מעלה מעלה. זוהי הדרך הראשונה בקניין האלוקי.

התחושות הללו מציפות אותנו, וגורמות לנו התרגשות בלתי רגילה מעבודת ה'. אולם, דווקא מכיוון שהן אינן התחושות שלנו, אלא הן מתנה אלוקית, יגיע תמיד השלב השני, שבו ישנה רגיעה והשקטה של התחושות הללו, ומן "תקופת יובש" שבה אנחנו נבחנים.

כאן מגיע השלב השני בקניין האלוקי "שטר", היינו מה שכתוב, משום שדווקא בתקופה זו על האדם לחזק את עצמו עוד יותר בקשר איתן אל ה"כתב", היינו אל אותיות התורה והתפילה, עם או בלי רגש, פשוט ללמוד, פשוט להתפלל ולהחזיק חזק מבלי לוותר.

אם עובר האדם את השלב הזה בהצלחה, הרי שיגיע לשלב השלישי "ביאה", או אז מצליח האדם לחוש כיצד בתוך חייו שלו נמצאת האלוקות. הוא מצליח לראות את העולם ואת החיים מתוך מבט של גדלות הדעת, מבט של אלוקות צרופה, ומתוך כך לנהל את חייו, כאשר האינטרס היחיד שמוביל אותו הוא האינטרס האלוקי.

החכמה הגדולה היא להיות מסוגלים לעבור את כל השלבים מבלי לסטות ימין ושמאל ולזכור שהמטרה העליונה היא קרבת האלוקים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר