סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ישיבה בעזרה / סוטה מ ע"ב

הרב ירון בן צבי

דף יום-יומי, תורת הר עציון

 

הגמרא בסוגייתנו מזכירה את הכלל "אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד", ומסבירה שבשל כך היה הכוהן הגדול הקורא בתורה ביום הכיפורים יושב בעזרת הנשים ולא בעזרת ישראל.

האיסור לשבת בעזרה מוזכר בתוספתא (סנהדרין ד, ב) ובמספר מקומות בגמרא (יומא דף כה ע"א; זבחים דף טז ע"א ועוד), אך לא נאמר במפורש אם מדובר באיסור מהתורה או מדרבנן. הרמב"ם (בית הבחירה ז, ו) הזכיר איסור זה כחלק ממצוות יראת המקדש.

למקור האיסור יש משמעות רבה ביחס לפרטי ההלכות: אם מדובר באיסור מהתורה – מדובר באיסור מוחלט, אך איסור מדרבנן בלבד, אפילו אם הוא חלק ממצוות מורא מקדש, יכול להתפרש בהתאם למצבים השונים, וכך לדוגמה ייתכן שבעת אכילת קודשים הישיבה מכובדת יותר, ולכן לא תיאסר.

היתר הישיבה למלכי דוד נלמד במסכת יומא (סט ע"ב) מהפסוק (שמואל ב ז, יח) "ויבא המלך דוד וישב לפני ה'", אך בירושלמי (יומא ג, ב) מובאת מחלוקת בשאלה אם אכן מותר למלכי בית דוד לשבת בעזרה, והדעה האוסרת מסבירה שכוונת הפסוק שדוד המלך "יישב עצמו בתפילה".

תגובות

  1. יז אייר תשפ"ג 11:07 אפשר | עלי

    שזו אחת הסיבות לתחלואי הכהנים העובדים במקדש, שנאלצו לאכול את בשר הקדשים בעמידה, שלעתים היה כמעט נא, ועוד על הרצפה הקרה...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר