סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

עולם הזה או עולם הבא? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

קידושין מט ע"ב


על מנת שאני צדיק, אפילו רשע גמור - מקודשת, שמא הרהר תשובה בדעתו.

מה נעלה יותר, עולם הזה או עולם הבא?

על פניו התשובה לשאלה זו פשוטה: ברור שהעולם הבא נעלה יותר מהעולם הזה. אולם רבי מנחם מענדל ה"צמח צדק" מליובאוויטש (דרך מצוותיך, שורש מצוות התפילה, מה) עונה על שאלה זו מכיוון מפתיע כאשר הוא מתבסס על עקרון יסודי בתפיסה החסידית.

העולם הזה נחשב לעולם נחות יותר מבחינה רוחנית, משום שהנוכחות האלוקית שבו נסתרת מן העין, ולא גלויה כמו בעולם הבא, אולם ברור וגם פשוט שהיא קיימת. לכן בתורת הקבלה מכנים את הנוכחות האלוקית שנמצאת בעולם הזה בכינוי "סובב כל עלמין", משום שהיא כמו מקיפה את העולם, ואיננה מתגלה בו ישירות.

לעומת זאת הנוכחות האלוקית בעולם הבא מכונה בשם "ממלא כל עלמין", משום שהיא גלויה בו.

אולם, דווקא נתון זה הופך את העולם הזה להרבה יותר נעלה מהעולם הבא. משום שדווקא בגלל שהדברים שנמצאים בעולם הזה אינם מגלים את הפונטציאל הרוחני שגלום בהם במלואו, לכן לא ניתן לשער עד כמה הם יכולים לעלות ולהתקדש. לעומת זאת בעולם הבא הדברים נראים בדיוק כפי שהם, ולא ניתן לצפות לשינויים גדולים. הקדוש קדוש, אולם הוא לא עתיד להשתנות באופן יוצא דופן, אלא לעלות בצורה מדורגת.

בעולם הזה, יכול להיות דבר שנראה לעיניים כדבר שרחוק מתחומי הקדושה, אולם אם הוא יגלה את הפוטנציאל האלוקי שיש בו הוא יעלה הרבה מעבר למה שהעולם יכול לצפות ממנו. עליה זו לא תהיה עליה הדרגתית, אלא כמו מעין קפיצה מעל ומעבר לגבולות שהעולם מציב, משום שהוא שהנוכחות האלוקית נמצאת מעל לגבולות העולם.

אם לדמות את הדברים למורה ותלמיד, הרי שיש פעמים שמורה ינגיש את המידע שיש לו לתלמיד, ואכן התלמיד יתקדם בהתאם, אולם הוא יתקדם כפי שהמורה יאפשר לו להתקדם, ובהתאם למידע שהמורה יחשוף בפניו. אולם, אם המורה יאמר לתלמיד שמעתה הוא לא זה שמלמד את תלמיד, אלא הוא רק יאמר לו היכן ניתן למצוא את חומר הלימודים והוא מצפה שהתלמיד ילמד את הדברים בעצמו, ייתכן מאוד שדווקא ריחוק זה יאפשר לתלמיד לגלות דברים שהוא לא היה מגלה, לו היה המורה מלמד אותו את הידע הזה.

על בסיס תובנה זו, מסביר הצמח צדק את דברי הגמרא בדבר רשע גמור שמקדש אשה על מנת שהוא צדיק גמור, ואומר שהדין הזה מייצג את תוכנו של העולם הזה במדוייק. משום שהעובדה שאדם יכול להשתנות בצורה דראסטית כל כך מהגדרה משפטית של רשע להגדרה משפטית של צדיק, רק בגלל מחשבה שעברה במוחו, מלמדת על הפוטנציאל העצום שגלום בתוך העולם הזה, כך שביצוע קפיצה רוחנית כל כך אדירה יכול להתאפשר באבחה של שניות בודדות. דבר זה לא מתאפשר בעולם הבא, משום ששם כל דבר מקבל את מקומו הראוי לו ומגלה את האלוקות הטמונה בו, כפי שאלוקים מבקש שהיא תתגלה.

דברים אלו מעוררים אותנו לחשוב ברצינות ולשאול את עצמנו מתוך חשבון נפש נוקב: האם אנחנו מנצלים את מלא הפוטנציאל שניתן לנו בעולם הזה? 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר